Michelin w Olsztynie zamyka linię produkcyjną. Co dalej z pracownikami?

Dodano:
Michelin Źródło: Shutterstock
Po 51 latach olsztyńska fabryka Michelin kończy produkcję opon ciężarowych. Pracownicy pozostają na stanowiskach, a zakład stawia na rozwój.

Po 51 latach działalności olsztyńska fabryka Michelin zakończyła produkcję opon ciężarowych. Decyzja, która zapadła w październiku, została oficjalnie potwierdzona przez rzecznika Michelin Polska, Piotra Staszałka. Ostatnia opona zeszła z linii produkcyjnej przy symbolicznym podpisie pracowników. Mimo historycznego zamknięcia linii, obyło się bez zwolnień – cała załoga została przeniesiona do innych działów zakładu.

Decyzja podyktowana sytuacją rynkową

Olsztyńska fabryka, wcześniej znana jako Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych (OZOS), rozpoczęła produkcję opon ciężarowych w 1972 roku. W 1995 roku zakład przeszedł pod skrzydła francuskiego koncernu Michelin. Przez pięć dekad wyprodukowano tam 27 milionów sztuk opon, które trafiały na rynki całego świata, przy czym tylko niewielki procent pozostawał w Polsce.

Jak tłumaczy Piotr Staszałek, powodem zamknięcia linii była trudna sytuacja na globalnym rynku oponiarskim. Zalew tanich produktów z Chin, które choć jakościowo pozostawiają wiele do życzenia, cenowo nie mają sobie równych, zmusił Michelin do reorganizacji produkcji.

Pomimo zakończenia produkcji opon ciężarowych, fabryka w Olsztynie wciąż pozostaje jednym z kluczowych zakładów koncernu na świecie. Zakład zajmuje powierzchnię 170 hektarów i zatrudnia blisko 5 tysięcy pracowników, będąc największym pracodawcą w województwie warmińsko-mazurskim. Produkcja obejmuje teraz m.in. opony do maszyn rolniczych, kordy, formy oraz opony do samochodów osobowych, w tym elektrycznych.

Pracownicy nie stracili pracy

Zamknięcie linii nie pociągnęło za sobą redukcji zatrudnienia. Wszyscy pracownicy zostali przeniesieni na inne stanowiska w ramach zakładu. „Nasza fabryka jest jedną z najnowocześniejszych w Europie, stale inwestujemy w rozwój technologiczny i zależy nam na utrzymaniu załogi” – podkreślił Staszałek.

Michelin rozwija również technologie związane z produkcją opon do samochodów elektrycznych, które wymagają większej wytrzymałości z uwagi na masę pojazdów oraz inny rozkład nacisku na opony.

Podczas uroczystości zamykającej linię produkcyjną pracownicy podpisali ostatnią wyprodukowaną oponę i otrzymali pamiątkowe statuetki. To symboliczne zakończenie pół wieku historii, która wciąż pozostawia Olsztyn na mapie kluczowych lokalizacji produkcyjnych Michelin.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...