Jakie alkohole piją młodzi Polacy na studniówkach? Ciekawe wyniki badań
Ciekawe dane otrzymaliśmy od ZPPP Browary Polskie. Nie jest tajemnicą, że obecność alkoholu na studniówkach, przed i po imprezie, jest powszechna. Badania wskazują natomiast, ile i jakich trunków spożywają młodzi Polacy w trakcie tej wyjątkowej imprezy.
Ilu maturzystów pije na studniówce?
Z badań IQS przeprowadzonych w styczniu 2025 r. wynika, że 90 proc. osób słyszało o kimś, kto pił alkohol w dniu studniówki. 76 proc. widziało takie osoby, z kolei 62 proc. osób przyznało, że spożywało alkohol osobiście. Niemal każdy widział mocny alkohol wokół siebie, z czego prawie połowę stanowiły tzw. „małpki”. Spora część ankietowanych (również połowa) widziała w trakcie balu pijanego kolegę bądź pijaną koleżankę.
Studniówka. Co piją maturzyści?
Króluje wódka, bowiem 80 proc. osób pijących alkohol na balu przedmaturalnym wskazało właśnie ten napój. Na samej imprezie z dużych butelek, natomiast przed z tzw. "małpek". Drugim najpopularniejszym alkoholem pitym na studniówce jest szampan (28 proc.). Zdecydowanie rzadziej wymieniane są kupne gotowe drinki (11 proc.), piwo (9 proc.) oraz wino (8 proc.).
„Wyniki badania potwierdzają, że spożywanie mocnych alkoholi podczas studniówki jest zjawiskiem powszechnym, co niezwykle niepokoi. Szkoła i związane z nią wydarzenia to nie jest miejsce na spożywanie napojów alkoholowych, nawet jeśli robią to osoby pełnoletnie. Studniówka poprzedza egzamin dojrzałości. Picie alkoholu nie jest dowodem dorosłości lub dojrzałości. Niestety nadal duża część młodzieży uważa inaczej, a symboliczne wejście w dorosłość utożsamia z piciem mocnego alkoholu”. – komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
“Nasza branża od wielu lat działa na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i ograniczenia dostępu osobom niepełnoletnim do wyrobów alkoholowych. Na wszystkich piwach warzonych przez członków naszego Związku, także tych bezalkoholowych, znajduje się wyraźne oznaczenie 18+ wskazujące, że to produkty dla osób dorosłych. Od wielu lat organizujemy szkolenia dla pracowników handlu i gastronomii, które pomagają asertywnie odmawiać sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i nietrzeźwym”. – dodaje Morzycki.
Metodologia badań
Badanie na próbie ogólnopolskiej zostało przeprowadzone w styczniu 2025 r. przez firmę badawczą IQS metodą CAWI na panelu internetowym opinie.pl. W ramach badania przeprowadzono 600 wywiadów na reprezentatywnej ze względu na płeć, region oraz wielkość miejsca zamieszkania próbie osób w wieku 18-24 lata, z wykształceniem co najmniej średnim oraz osób zdających maturę w 2025. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.