Panek zawiesza carsharing w Polsce. To koniec uwielbianej usługi

Dodano:
Samochód Panek CarSharing
Samochód Panek CarSharing Źródło: Panek CarSharing
Panek S.A. ogłosił zawieszenie usługi Panek CarSharing do 28 marca 2025 r.

Głównymi powodami są wysokie koszty ubezpieczeń, brak ulg oraz duża szkodowość pojazdów. Firma zamierza skupić się na wynajmie dobowym aut, widząc w tym większy potencjał biznesowy.

Koniec carsharingu w Panek S.A.

Jeszcze do końca marca użytkownicy mogą korzystać z usługi carsharingu oferowanej przez Panek S.A. Zawieszenie tej działalności to efekt restrukturyzacji, w ramach której firma zamierza skoncentrować się na wynajmie dobowym samochodów, zarówno w Polsce, jak i na rynkach europejskich.

Dlaczego Panek rezygnuje z carsharingu?

Zarząd Panek S.A. podkreśla, że decyzja o zawieszeniu usługi wynika przede wszystkim z:

  • Bardzo wysokiej szkodowości pojazdów, co generowało ogromne koszty związane z naprawami i ubezpieczeniem.
  • Braku ulg dla operatorów, np. w strefach płatnego parkowania, co zwiększało wydatki firmy.
  • Wysokich kosztów ubezpieczeń, które były znacznie wyższe niż w tradycyjnym wynajmie aut.
  • Dodatkowych obciążeń, takich jak wzrost cen paliwa oraz rosnące stopy procentowe, które podnosiły koszty utrzymania floty.

Problemy finansowe i spadek popularności carsharingu

Panek S.A. zaczęła analizować zawieszenie usługi już w 2023 r. Firma zauważyła, że średnie miesięczne straty na pojedynczym samochodzie wynosiły nawet 3000 zł. W szczytowym okresie działalności flota liczyła 2700 pojazdów, co oznaczało ogromne obciążenie finansowe.

Rynek carsharingu w Polsce znacząco się skurczył. Jeszcze kilka lat temu działało kilkunastu operatorów, dziś pozostało zaledwie trzech, a ich floty są coraz mniejsze. Według przedstawicieli Panek S.A., podobna sytuacja występuje na świecie – zamiast ekspansji obserwujemy redukcję liczby pojazdów lub zamykanie biznesów.

Dziękujemy wszystkim klientom, którzy korzystali z Panek CarSharing. To dla nas trudna decyzja, bo wierzyliśmy w rozwój tego segmentu. Niestety realia biznesowe zmusiły nas do zmiany strategii. Teraz koncentrujemy się na wynajmie dobowym, który jest stabilniejszy i bardziej rentowny – mówi Maciej Panek, prezes Panek S.A.

Powrót do korzeni. Wynajem dobowy

Firma skupi się teraz na usłudze Panek Rent a Car, czyli wynajmie dobowym aut oraz usługach dodatkowych, takich jak:

  • Wynajem samochodów na lotniskach,
  • Najem długoterminowy,
  • Dostarczanie aut zastępczych dla dilerów,
  • Współpraca z hotelami.

Obecnie Panek S.A. działa na rynkach w Polsce, Austrii, na Litwie, Łotwie i Słowacji. Od lutego 2024 r. firma przechodzi restrukturyzację, której celem jest poprawa sytuacji finansowej. Spółka była także zaangażowana w sprawę dotyczącą sprzedaży aut poleasingowych po zaniżonych cenach, co od ponad roku bada prokuratura.

Zawieszenie carsharingu i inne działania restrukturyzacyjne mają poprawić sytuację finansową firmy w krótkim czasie. Planujemy rozwijać wynajem dobowy w Europie Zachodniej – dodaje Maciej Panek.

Przyszłość wynajmu dobowego

Perspektywy dla rynku wynajmu aut wyglądają obiecująco. Z raportu „Car Rental Global Market Report 2025” wynika, że sektor ten będzie rosnąć o 4,9 proc. rocznie do 2029 r. Wzrost napędzają nowoczesne aplikacje umożliwiające szybki wynajem na żądanie.

Dzięki naszym doświadczeniom w carsharingu mamy jedną z najlepszych aplikacji na rynku. Zamierzamy wykorzystać ją w usłudze wynajmu dobowego, oferując klientom atrakcyjne warunki – podsumowuje Maciej Panek.

Panek S.A. planuje wprowadzenie specjalnych ofert dla dotychczasowych użytkowników carsharingu, szczególnie na wyjazdy wakacyjne w 2025 r. Firma obiecuje również kolejne nowości w ofercie, o których będzie informować na bieżąco.

Źródło: dlahandlu.pl
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...