Artykuł sponsorowany

To my. Kupujący 2025 –  kto planuje kupić nieruchomość?

Dodano:
To my kupujący 2025
To my kupujący 2025 Źródło: Materiały prasowe
W ostatnim czasie dużo się mówi o rosnących cenach mieszkań i coraz mniejszej aktywności kupujących. Wielu potencjalnych inwestorów czeka na lepszy moment z finalizacją transakcji. Inni wypatrują momentu, gdy kredyty mieszkaniowe będą tańsze. Nie oznacza to, że na rynku nieruchomości brakuje osób, które chcą kupić własne mieszkanie w najbliższych miesiącach. Kim są ci ludzie? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza analiza „To my. Kupujący 2025”. Kto ją stworzył i czego możemy się dzięki temu dowiedzieć?

Za transakcją stoi człowiek

Portal Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov dostarczył nam cennych informacji o aktywnych kupujących. Analiza objęła 600 osób, które mają w planach zakup mieszkania lub domu w najbliższych miesiącach. To ważna wiedza, ponieważ za każdą transakcją kupna-sprzedaży stoją ludzie. Jeśli poznamy ich cele, etap życiowy czy sytuację rodzinną, łatwiej będzie nam zrozumieć, dlaczego chcą kupić nieruchomość właśnie teraz. Informacje te, nie zawsze związane bezpośrednio z sektorem nieruchomości, przydadzą się nie tylko pośrednikom.

Zdarza się, że w gąszczu analiz i wskaźników ekonomicznych zapominamy, że transakcje na rynku nieruchomości to przede wszystkim ludzie o indywidualnych potrzebach i własnych celach. Najnowszy projekt portalu Nieruchomosci-online.pl tworzy pierwszą pogłębioną charakterystykę kupujących. Jest to szeroka analiza biorąca pod uwagę ich zwyczaje, poglądy i postawy. Dzięki temu zarówno sprzedający, jak i pośrednicy mogą lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby.

Kim są kupujący?

Decyzja o zakupie mieszkania czy domu jest często jedną z najważniejszych inwestycji w życiu. Aktywność na rynku nieruchomości zależy przy tym od wielu czynników, z których spora część nie jest związana z kwestiami finansowymi. Liczy się także nasza sytuacja zawodowa i rodzinna lub ogólniej etap życiowy, na którym właśnie jesteśmy. Dlatego analitycy skupili się na różnych aspektach życia aktywnych kupujących i zapytali ich o to w ankiecie. Dzięki wynikom badania możemy poznać tę różnorodną grupę, którą sporo łączy.

Osoby po 50 roku życia również planują zakup
Osoby po 50 roku życia również planują zakup

Choć aktywność na rynku nieruchomości może się wydawać domeną ludzi w średnim wieku, z analizy wynika, że co trzeci kupujący to osoba powyżej 55 roku życia. Kolejna najliczniejsza grupa wśród ankietowanych stanowiąca 28% to ludzie mający od 35 do 44 lat. To często rodzice nieco starszych dzieci. Zmieniające się potrzeby rodziny są w takim wypadku motywacją do zmiany mieszkania. Nie dziwi fakt, że osoby młode w wieku od 18 do 24 lat stanowią tylko 6% zbioru potencjalnych kupujących. Ludzie w tym wieku rzadko mają na tyle stabilną sytuację materialną, by pozwolić sobie na własne lokum.

Najwięcej potencjalnych kupujących

Praca badawcza specjalistów portalu Nieruchomosci-online pokazuje, że najwięcej aktywnych kupujących mieszka w województwie mazowieckim. Stamtąd pochodzi aż 20% ankietowanych. Z Warszawy jest 14% kupców, spoza tego miasta 6%. Aktywni nabywczo są też mieszkańcy Śląska i Małopolski. Na drugim końcu skali są województwa podlaskie, lubelskie i podkarpackie. Na podstawie tych danych widać jasno związek między zamożnością danego regionu, a aktywnością nabywczą mieszkających tam ludzi. Im gorsza kondycja finansowa danego regionu, tym mniej w nim osób, które chcą kupić lokum w najbliższych miesiącach.

Chęć zakupu mieszkania a rodzina

Niemal połowa osób, które deklarują, że niedługo kupią mieszkanie, ma dzieci. Dużo częściej jest to potomstwo w wieku powyżej 7 lat. Rodzice małych dzieci dużo rzadziej decydują się na zmianę mieszkania i tak poważną inwestycję. Według analizy 22% aktywnych kupujących wychowuje jedno dziecko, a 16% dwoje. Jednak warto zauważyć, że ponad połowa, bo 53% osób objętych badaniem, to bezdzietni. Do tej grupy zaliczają się też rodzice dorosłych dzieci, które mieszkają już poza domem rodzinnym. Prócz tego ponad połowa kupujących to osoby w związkach małżeńskich. Niemal 20% ankietowanych pozostaje w związkach nieformalnych. Co dziesiąty kupujący decyduje się na tę decyzję pod wpływem zmieniającej się sytuacji rodzinnej, czyli rozwodu lub separacji.

Co ciekawe 20% ankietowanych uważa, że przyjaciele są ważniejsi niż rodzina, a co trzeci patrzy na małżeństwo jak na przestarzałą instytucję. To poglądy młodego pokolenia, które właśnie robi swoje pierwsze kroki na rynku nieruchomości. Aż 67% ankietowanych nazywa zwierzęta domowe swoja rodziną. Niemal połowa badanej grupy ma psa, a kot w domu jest u niemal 40% badanych osób. To ważne, bo skoro pupile mają dla nich takie znaczenie, najpewniej będą szukali lokum, w którym będzie wygodnie również czworonogom.

Kupujący nieruchomości o rodzinie

Jak pracują kupujący?

Aż 51% ankietowanych to pracownicy sektora prywatnego. W budżetówce zatrudniony jest tylko co piąty potencjalny kupujący. Aż 6 na 10 osób, które niedługo kupią mieszkanie, pracuje na wyższym stanowisku związanym z odpowiedzialnością zawodową. Według badania 35% osób objętych badaniem to menedżerowie średniego i niższego szczebla. Tylko 14% tej grupy to właściciele firm i prezesi, a 10% pracuje na dyrektorskim stanowisku.

Osoby planujące zakup mieszkania w 2025

Co ciekawe aktywni kupujący nie są zbyt mocno przywiązani do swojej pracy. Aż 62% z nich deklaruje, że może zmienić zajęcie w najbliższym roku. Dla ponad połowy ankietowanych (54%) praca to tylko i wyłącznie środek do zarabiania pieniędzy. Badanie potwierdza też trend wracania pracowników do biur. Ponad 50% aktywnych kupców pracuje tylko i wyłącznie w trybie stacjonarnym.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...