Za transakcją stoi człowiek
Portal Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov dostarczył nam cennych informacji o aktywnych kupujących. Analiza objęła 600 osób, które mają w planach zakup mieszkania lub domu w najbliższych miesiącach. To ważna wiedza, ponieważ za każdą transakcją kupna-sprzedaży stoją ludzie. Jeśli poznamy ich cele, etap życiowy czy sytuację rodzinną, łatwiej będzie nam zrozumieć, dlaczego chcą kupić nieruchomość właśnie teraz. Informacje te, nie zawsze związane bezpośrednio z sektorem nieruchomości, przydadzą się nie tylko pośrednikom.
Zdarza się, że w gąszczu analiz i wskaźników ekonomicznych zapominamy, że transakcje na rynku nieruchomości to przede wszystkim ludzie o indywidualnych potrzebach i własnych celach. Najnowszy projekt portalu Nieruchomosci-online.pl tworzy pierwszą pogłębioną charakterystykę kupujących. Jest to szeroka analiza biorąca pod uwagę ich zwyczaje, poglądy i postawy. Dzięki temu zarówno sprzedający, jak i pośrednicy mogą lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby.
Kim są kupujący?
Decyzja o zakupie mieszkania czy domu jest często jedną z najważniejszych inwestycji w życiu. Aktywność na rynku nieruchomości zależy przy tym od wielu czynników, z których spora część nie jest związana z kwestiami finansowymi. Liczy się także nasza sytuacja zawodowa i rodzinna lub ogólniej etap życiowy, na którym właśnie jesteśmy. Dlatego analitycy skupili się na różnych aspektach życia aktywnych kupujących i zapytali ich o to w ankiecie. Dzięki wynikom badania możemy poznać tę różnorodną grupę, którą sporo łączy.
Choć aktywność na rynku nieruchomości może się wydawać domeną ludzi w średnim wieku, z analizy wynika, że co trzeci kupujący to osoba powyżej 55 roku życia. Kolejna najliczniejsza grupa wśród ankietowanych stanowiąca 28% to ludzie mający od 35 do 44 lat. To często rodzice nieco starszych dzieci. Zmieniające się potrzeby rodziny są w takim wypadku motywacją do zmiany mieszkania. Nie dziwi fakt, że osoby młode w wieku od 18 do 24 lat stanowią tylko 6% zbioru potencjalnych kupujących. Ludzie w tym wieku rzadko mają na tyle stabilną sytuację materialną, by pozwolić sobie na własne lokum.
Praca badawcza specjalistów portalu Nieruchomosci-online pokazuje, że najwięcej aktywnych kupujących mieszka w województwie mazowieckim. Stamtąd pochodzi aż 20% ankietowanych. Z Warszawy jest 14% kupców, spoza tego miasta 6%. Aktywni nabywczo są też mieszkańcy Śląska i Małopolski. Na drugim końcu skali są województwa podlaskie, lubelskie i podkarpackie. Na podstawie tych danych widać jasno związek między zamożnością danego regionu, a aktywnością nabywczą mieszkających tam ludzi. Im gorsza kondycja finansowa danego regionu, tym mniej w nim osób, które chcą kupić lokum w najbliższych miesiącach.
Chęć zakupu mieszkania a rodzina
Niemal połowa osób, które deklarują, że niedługo kupią mieszkanie, ma dzieci. Dużo częściej jest to potomstwo w wieku powyżej 7 lat. Rodzice małych dzieci dużo rzadziej decydują się na zmianę mieszkania i tak poważną inwestycję. Według analizy 22% aktywnych kupujących wychowuje jedno dziecko, a 16% dwoje. Jednak warto zauważyć, że ponad połowa, bo 53% osób objętych badaniem, to bezdzietni. Do tej grupy zaliczają się też rodzice dorosłych dzieci, które mieszkają już poza domem rodzinnym. Prócz tego ponad połowa kupujących to osoby w związkach małżeńskich. Niemal 20% ankietowanych pozostaje w związkach nieformalnych. Co dziesiąty kupujący decyduje się na tę decyzję pod wpływem zmieniającej się sytuacji rodzinnej, czyli rozwodu lub separacji.
Co ciekawe 20% ankietowanych uważa, że przyjaciele są ważniejsi niż rodzina, a co trzeci patrzy na małżeństwo jak na przestarzałą instytucję. To poglądy młodego pokolenia, które właśnie robi swoje pierwsze kroki na rynku nieruchomości. Aż 67% ankietowanych nazywa zwierzęta domowe swoja rodziną. Niemal połowa badanej grupy ma psa, a kot w domu jest u niemal 40% badanych osób. To ważne, bo skoro pupile mają dla nich takie znaczenie, najpewniej będą szukali lokum, w którym będzie wygodnie również czworonogom.
Jak pracują kupujący?
Aż 51% ankietowanych to pracownicy sektora prywatnego. W budżetówce zatrudniony jest tylko co piąty potencjalny kupujący. Aż 6 na 10 osób, które niedługo kupią mieszkanie, pracuje na wyższym stanowisku związanym z odpowiedzialnością zawodową. Według badania 35% osób objętych badaniem to menedżerowie średniego i niższego szczebla. Tylko 14% tej grupy to właściciele firm i prezesi, a 10% pracuje na dyrektorskim stanowisku.
Co ciekawe aktywni kupujący nie są zbyt mocno przywiązani do swojej pracy. Aż 62% z nich deklaruje, że może zmienić zajęcie w najbliższym roku. Dla ponad połowy ankietowanych (54%) praca to tylko i wyłącznie środek do zarabiania pieniędzy. Badanie potwierdza też trend wracania pracowników do biur. Ponad 50% aktywnych kupców pracuje tylko i wyłącznie w trybie stacjonarnym.