"Bryza" na chłopski rozum

Dodano:
Dopiero w styczniu MON odpowie na wątpliwości Ludwika Dorna dotyczące podejrzanie wysokiej ceny zakupu samolotów M-28 Bryza. Tymczasem zastanówmy się, ile tak naprawdę zapłacimy za pojedynczą Bryzę, i czy to dużo czy mało.
Skala porównawcza
Zgodnie z listem otwartym Dorna, jeszcze dwa lata temu za pojedynczą „Bryzę" MON płacił  27,2 miliona złotych. To całkiem sensowna cena, biorąc pod uwagę koszt znacznie większego transportowca – CASA C-295, za który MON płacił w przeliczeniu na złotówki ponad 75 milionów. Rozbieżność w cenie jest tutaj uzasadniona. CASA jest w stanie zabrać trzy razy cięższy ładunek niż Bryza, reprezentuje podobny, jeżeli nie wyższy poziom technologiczny. Dla porównania cena ultradrogiego jak na polskie warunki myśliwca F-16 Jastrząb wyniosła 126 milionów złotych.

Mniej niż 52 miliony
Według wyliczeń  Dorna, pojedyncza „Bryza" ma obecnie kosztować niema dwukrotnie więcej, bo aż 52 miliony złotych. Za dwie powietrzne taksówki – bo w kontrakcie jest mowa o dwóch maszynach transportowych i dziesięciu do przewozu VIP-ów, a nie o jakichś specjalistycznych maszynach patrolowych – mielibyśmy więc już niemal całego „Jastrzębia" albo prawie półtorej CASA-y. Bryza wychodziłaby więc drogo, nawet jeśli przez te dwa lata została udoskonalona i wyposażona w urządzenia ochronne wysokiej klasy.

Sprawy nie da się jednak rozstrzygnąć tak łatwo, choćby dlatego że cały kontrakt o wartości 635 milionów złotych obejmuje nie tylko tuzin samolotów, ale także pakiet części zamiennych, wyposażenie do obsługi naziemnej i nowoczesny symulator lotu dla szkoły w Dęblinie.

Na przykład w przypadku F-16 same maszyny kosztowały dwa, a wyposażenia, uzbrojenie i szkolenia prawie drugie tyle, czyli półtora miliarda dolarów. W przypadku „Bryzy" koszty dodatkowe będą rzecz jasna mniejsze – maszyna nie jest technicznym novum dla polskiego personelu i nie odpala pocisków rakietowych po kilkaset tysięcy złotych za sztukę, ale właśnie te dodatkowe koszty, oprócz ceny samych maszyn, mogą stanowić kilkanaście, jeśli nie więcej procent całej inwestycji.
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...