Fiat wyprodukował w Tychach 600 tysięcy samochodów
Ponad 97 proc. produkcji tyskiej fabryki trafia na eksport do kilkudziesięciu państw, najwięcej do Włoch, a także m.in. do Francji, Niemiec, Anglii, Holandii i Hiszpanii. Fiaty z Tychów jeżdżą też w tak odległych krajach jak Japonia, Meksyk, Nowa Zelandia, Argentyna czy RPA. Cieślar potwierdził, że kierownictwo koncernu rozważa planowane na 2011 rok umiejscowienie produkcji nowej pandy nie w Tychach, a w jednej z włoskich fabryk. Zastrzegł jednak, że wiążące decyzje w tej sprawie nie zapadły. Gdyby tak się stało, tyski zakład mógłby rozpocząć produkcję nowej lancii ypsilion.
Informacje o możliwym przeniesieniu produkcji pandy do Włoch budzą zaniepokojenie działających w fabryce związków. Ich przedstawiciele zastrzegają przy tym, że najważniejsza dla nich jest pewność zatrudnienia i odpowiednie warunki wynagradzania pracowników. - Z punktu widzenia pracowników Fiat Auto Poland nie ma znaczenia, jakie modele będą produkowali, ale utrzymanie produkcji na poziomie zapewniającym stabilność zatrudnienia i godne zarobki - oceniła szefowa Solidarności w tyskim Fiacie, Wanda Stróżyk. Jej zdaniem, mimo dobrych wyników fabryki, płace załogi realnie nie rosną. Solidarność domaga się 650 zł brutto podwyżki dla wszystkich pracowników. Stróżyk zapowiedziała, że w przypadku braku rozmów w tej sprawie w styczniu związek "rozpocznie czynną akcję protestacyjną, na początku w formie pikiet i wieców przed bramą zakładu".
Związkowcy mają nadzieję, że nawet jeśli nowa panda będzie od 2011 roku produkowana we Włoszech, również w Tychach produkcja tego modelu będzie utrzymana. Według Wandy Stróżyk, wiele koncernów produkuje te same modele aut w kilku zakładach, aby zmniejszyć ryzyko sytuacji nadzwyczajnych i bardziej elastycznie reagować na sygnały rynku. W ocenie związkowców z "S" zwiększenie produkcji pandy - nawet jeśli częściowo miałoby się odbywać na Sycylii - będzie dobrą informacją dla bielskich spółek silnikowych Fiata, bo to właśnie one będą dostarczać zespoły napędowe do tego modelu, bez względu na miejsce jego powstawania.
Po zakończonej w 2008 roku rozbudowie tyski zakład stał się największą fabryką Fiata w Europie i drugą, po brazylijskiej, na świecie. Roczne zdolności produkcyjne przekraczają 600 tys. aut. Fiat i kooperujące z nim firmy usługowe i serwisowe zatrudniają w Tychach łącznie kilkanaście tysięcy pracowników.PAP, arb