UOKiK: ponad milion złotych kary dla Vectry
Dodano:
Ponad milion złotych kary nałożył na operatora telekomunikacyjnego Vectrę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka została ukarana za stosowanie niedozwolonych klauzul w regulaminie.
Dwa lata temu UOKiK zbadał wzorce umów stosowanych przez dziewięciu operatorów telekomunikacyjnych, w tym przez Vectrę, świadczącą usługi telewizji kablowej oraz dostępu do internetu i telefonu stacjonarnego. Analiza zebranych dokumentów wykazała, że operator stosował w regulaminie określającym zasady świadczenia usług kilka niekorzystnych dla klientów postanowień. - Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel zakwestionowała m.in. nakładanie na abonentów dodatkowej opłaty za ponowne uruchomienie usługi wyłączonej z powodu nieopłacenia rachunków - oświadczyła rzeczniczka prasowa urzędu Małgorzata Cieloch. - Takie praktyki są niezgodne z prawem - dodała.
Vectra ograniczała swoją odpowiedzialność
UOKiK zakwestionował zapis, zgodnie z którym klient miał prawo do odszkodowania i obniżenia kosztów opłaty abonamentowej, tylko wtedy, gdy przerwa w usłudze trwała dłużej niż 24 godziny. Poza tym spółka zastrzegła, że łączny czas przerw nie mógł być krótszy niż 36 godzin w miesiącu. - Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym abonentom przysługuje uprawnienie do uzyskania odszkodowania oraz proporcjonalnego zwrotu opłat abonamentowych - poinformował UOKiK. Ponadto klienci, którzy chcieli odzyskać pieniądze pobrane w czasie braku dostępu do usługi, mogli domagać się rekompensaty, ale liczonej dopiero od dnia zgłoszenia, a nie od momentu wystąpienia faktycznej przerwy. Zdaniem regulatora w ten sposób Vectra ograniczyła swoją odpowiedzialność względem odbiorców, wyłączając ją w okresie od rozpoczęcia przerwy do czasu zgłoszenia reklamacji.
Kara - ponad milion
- Stosowane przez Vectrę warunki w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych były tożsame z
już wcześniej uznanymi za niedozwolone i wpisanymi do rejestru takich klauzul, dlatego na spółkę
została nałożona kara pieniężna w wysokości 1 mln 30 tys. 62 zł - wyjaśniła Cieloch. Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W trakcie postępowania prowadzonego przez UOKiK Vectra zaniechała stosowania kwestionowanej praktyki, wprowadzając w styczniu tego roku zmieniony regulamin i cennik usług telekomunikacyjnych. Rzecznik urzędu dodała, że decyzja wobec Vectry nie jest pierwszą wobec przedsiębiorcy działającego w branży telekomunikacyjnej. - Obecnie Urząd prowadzi dziesięć postępowań w sprawie naruszenia zbiorowego interesu konsumentów przez operatorów świadczących usługi dostępu do internetu, telewizji i telefonu oraz osiem postępowań wyjaśniających. Tylko w tym roku UOKiK wydał jedenaście decyzji w tym zakresie - poinformowała Małgorzata Cieloch.
zew, PAP
Vectra ograniczała swoją odpowiedzialność
UOKiK zakwestionował zapis, zgodnie z którym klient miał prawo do odszkodowania i obniżenia kosztów opłaty abonamentowej, tylko wtedy, gdy przerwa w usłudze trwała dłużej niż 24 godziny. Poza tym spółka zastrzegła, że łączny czas przerw nie mógł być krótszy niż 36 godzin w miesiącu. - Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym abonentom przysługuje uprawnienie do uzyskania odszkodowania oraz proporcjonalnego zwrotu opłat abonamentowych - poinformował UOKiK. Ponadto klienci, którzy chcieli odzyskać pieniądze pobrane w czasie braku dostępu do usługi, mogli domagać się rekompensaty, ale liczonej dopiero od dnia zgłoszenia, a nie od momentu wystąpienia faktycznej przerwy. Zdaniem regulatora w ten sposób Vectra ograniczyła swoją odpowiedzialność względem odbiorców, wyłączając ją w okresie od rozpoczęcia przerwy do czasu zgłoszenia reklamacji.
Kara - ponad milion
- Stosowane przez Vectrę warunki w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych były tożsame z
już wcześniej uznanymi za niedozwolone i wpisanymi do rejestru takich klauzul, dlatego na spółkę
została nałożona kara pieniężna w wysokości 1 mln 30 tys. 62 zł - wyjaśniła Cieloch. Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W trakcie postępowania prowadzonego przez UOKiK Vectra zaniechała stosowania kwestionowanej praktyki, wprowadzając w styczniu tego roku zmieniony regulamin i cennik usług telekomunikacyjnych. Rzecznik urzędu dodała, że decyzja wobec Vectry nie jest pierwszą wobec przedsiębiorcy działającego w branży telekomunikacyjnej. - Obecnie Urząd prowadzi dziesięć postępowań w sprawie naruszenia zbiorowego interesu konsumentów przez operatorów świadczących usługi dostępu do internetu, telewizji i telefonu oraz osiem postępowań wyjaśniających. Tylko w tym roku UOKiK wydał jedenaście decyzji w tym zakresie - poinformowała Małgorzata Cieloch.
zew, PAP