"Wdrożenie e-myta było sukcesem"
Kłossowski przekonuje, "kluczową i strategiczną" sprawą jest, by system viaToll objął wszystkie autostrady w Polsce. – To jedna z największych porażek GDDKiA i ministerstwa infrastruktury - komentuje Kłossowski. Według niego to, że koncesjonariusze płatnych autostrad pozostają poza systemem prowadzi do "eksterytorialności części autostrad" w Polsce. Ekspert IJ wskazuje też na problem, jakim jest omijanie przez samochody ciężarowe płatnych odcinków autostrad "i rozjeżdżanie dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, z takim trudem w ostatnich latach wyremontowanych."
Wiceprezes Instytutu Jagiellońskiego dr Dominik Smyrgała uważa, że jest zbyt wcześnie, by oceniać skuteczność viaToll. Instytut zapowiada publikację szerszego raportu "za kilka miesięcy".
Od 3 lipca działa w Polsce system elektronicznego poboru opłat za przejazd autostradami i drogami krajowymi. E-myto płacą kierowcy ciężarówek i autobusów oraz samochodów osobowych, do których doczepiona jest przyczepa. System viaToll obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Budową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o. na zlecenie GDDKiA.
zew, PAP