Przedsiębiorcy szukają partnerów, więc... grają w bilard

Dodano:
fot. sxc
Działające na Śląsku organizacje przedsiębiorców, kancelarie prawne, firmy konsultingowe i instytucje wsparcia biznesu będą wspólnie promować ideę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Jedną z form promocji będzie zaplanowany na niedzielę turniej bilardowy.

Publiczno-prywatny turniej, w którym wezmą udział samorządowcy i przedsiębiorcy, będzie częścią niedzielnej Śląskiej Gali Business Centrum Club, która odbędzie się w Zameczku Myśliwskim Promnice k. Tychów. Zmagania poprowadzi Bogdan Wołkowski - aktualny mistrz świata w trickach bilardowych.

Taka forma promocji PPP to inicjatywa powołanego wiosną w Katowicach Centrum Rozwoju Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Polsce. Organizację stworzyły: Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Adwokaci i Radcowie Prawni Izabela Żyglicka i Wspólnicy, katowickie Centrum Projektów Rewitalizacji oraz firma konsultingowa Grupa Gumułka.

Centrum ma popularyzować wiedzę o partnerstwie publiczno-prywatnym, organizować szkolenia, promować dobre praktyki i oferować wsparcie biznesowe w konkretnych projektach. W planach jest m.in. stworzenie Centrum Promocji i Informacji PPP oraz Międzynarodowego Centrum Prawno-Mediacyjnego. W przygotowaniu jest Samorządowa Akademia PPP oraz Biznesowa Akademia PPP. Centrum chce zaoferować kompleksową obsługę projektów PPP od strony prawnej i finansowo-ekonomicznej.

„Zadaniem Centrum będzie popularyzacja wiedzy o partnerstwie w tym sektorze, opracowanie standardów realizacji inwestycji publicznych w zakresie PPP oraz promocja dobrych praktyk i doświadczeń. Istotne będzie też odwoływanie się do specjalistów - praktyków w tym zakresie oraz wsparcie prawne w stosowaniu PPP” – wyjaśnił prezes Grupy Gumułka, Radosław Gumułka.

Z danych wynika, że jedynie niespełna 20 proc. przedsięwzięć przygotowywanych w ostatnich latach w Polsce w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego lub koncesji zakończyło się podpisaniem umów. Eksperci wskazują, że ta forma realizacji inwestycji wciąż rozwija się zbyt wolno.

W latach 2009-2011 w Polsce ukazały się w sumie 144 ogłoszenia o poszukiwaniu partnera prywatnego w oparciu o ustawę o PPP oraz ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Analiza wykazała jednak, że rzeczywista liczba ogłoszeń, wraz z ponownie ogłaszanymi, to 126. Z tego faktycznie podpisano 24 umowy - dla 18 z nich partnerowi prywatnemu udało się zapewnić finansowanie przedsięwzięcia. Podpisane umowy to niespełna 20 proc. pierwotnej liczby ogłoszeń.

Co trzeci (34 proc.) projekt, który - według ogłoszeń - ma być realizowany w ramach PPP lub koncesji, dotyczy obszaru sportu i rekreacji. 18 proc. to przedsięwzięcia w dziedzinie transportu lub budowy parkingów, 15 proc. - infrastruktury komunalnej, 5 proc. - edukacji. Do czerwca ubiegłego roku wartość polskiego rynku PPP szacowano na ponad 3,5 mld zł netto. Po doliczeniu zidentyfikowanych, planowanych projektów samorządowych, jego wartość zwiększa się o kolejne 15 mld zł.

Eksperci wskazują, że dla ożywienia PPP potrzebne jest opracowanie rządowej polityki stosowania tej formuły, wdrożenie strategii implementacji PPP do polskiej praktyki, a także rozwiązania instytucjonalne, w tym uruchomienie instytucji zmniejszających poziom ryzyk związanych ze stosowaniem formuły PPP. Możliwe byłoby np. wsparcie finansowe na etapie przygotowywania projektów. Potrzebne jest też uzupełnienie regulacji prawnych, m.in. nowelizacja ustawy o finansach publicznych, by uwzględniała specyfikę rozliczania projektów PPP.

eb, pap
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...