Rekordowy kontrakt. Niemcy będą jeździć polskimi pociągami
Umowę podpisano w środę w Berlinie, podczas największych na świecie targów kolejowych Innotrans. Zgodnie z umową Pesa dostarczy na zamówienie DB do 120 pojazdów, które mogą rozwijać prędkość 120 km/godz., a także do 350 pojazdów mogących jeździć 140 km/godz. Jeśli strona niemiecka zdecyduje się na zakup taboru przewidzianego w umowie to z Bydgoszczy do Niemiec trafi 470 pociągów typu "Link".
Jak wyjaśniają przedstawiciele Pesy, to ile pociągów producent dostarczy kolejom niemieckim będzie zależało od tego, ile przetargów na obsługę połączeń wygra DB, i jak w związku z tym będą się kształtowały potrzeby przewoźnika. Umowa będzie obowiązywać do grudnia 2018 r., ale może zostać przedłużona do grudnia 2020 r. Przedstawiciele DB zaznaczyli w środę, że formuła kontraktu ramowego jest dla tego przewoźnika najkorzystniejsza, gdyż pozwala na bieżąco dostosowywać zakupy do stale zmieniającego się zapotrzebowania.
- Ta umowa jest jednym z największych wyzwań dla Pesy (...) To także potwierdzenie uznania dla poziomu polskiej inżynierii i doświadczenia naszych zakładów - podkreślił Robert Świechowicz z zarządu Pesy. W tym tygodniu Pesa podpisze także kontrakt z kolejami litewskimi na dostawę trzech dwuczłonowych szynobusów. Wcześniej ten przewoźnik kupił w Bydgoszczy dziesięć takich pojazdów w wersji jednoczłonowej.
Pesa specjalizuje się w budowie, modernizacji i naprawach taboru kolejowego, lokomotyw i tramwajów. Polski producent, zatrudnia ok. 3700 pracowników w swojej głównej siedzibie w Bydgoszczy oraz w filii w Mińsku Mazowieckim. Produkuje pojazdy na rynek polski, jak i dla odbiorców we Włoszech, Rosji, na Ukrainie, Litwie, Węgrzech i w Rumunii. Tradycje firmy sięgają 1851 r., kiedy to w Bydgoszczy powstały Warsztaty Parowozowe Pierwszej Klasy, działające w okresie PRL jako ZNTK Bydgoszcz.jl, PAP