Rząd nie sprzeda LOT-u do 2014 roku?
Baniak, nie wykluczył możliwości sprzedaży polskiego przewoźnika inwestorowi spoza Europy. - Utrzymujemy relacje z podmiotami, które mogłyby być w przyszłości zainteresowane kupnem LOT-u, natomiast dzisiaj nikt na sztywno takiego zainteresowania nie zgłasza - zaznaczył. Dodał, że LOT jest europejskim przewoźnikiem funkcjonującym w oparciu o przepisy unijne, które to mogą być problemem dla potencjalnych inwestorów spoza Europy. Chodzi o prawne wymogi UE dotyczące statusu unijnych linii lotniczych, zgodnie z którymi firmy spoza UE nie mogą posiadać pakietu większościowego lub skutecznie kontrolować linii lotniczych z UE.
W ocenie wiceministra obecna kondycja finansowa LOT-u nie pozwala na to, aby spółka zadebiutowała na giełdzie. - Strata LOT-u od 2009 roku spada i spółka poprawia wyniki finansowe. Jednak cały czas wymaga restrukturyzacji - dodał. Zaznaczył, że na tegoroczny wynik finansowy LOT-u, który prawdopodobnie będzie ujemny, główny wpływ mają wysokie ceny paliwa. Jednocześnie jednak - jak zapewnił wiceminister - linia przewozi coraz więcej pasażerów. W pierwszym półroczu LOT przewiózł na rejsach regularnych ponad 2,33 mln osób, co stanowi wzrost o 13 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Średni wzrost europejskich przewoźników za 6 miesięcy wyniósł 3,9 proc.Pytany o ewentualne zadłużenie spółki, Baniak powiedział, że przewoźnik stara się je na bieżąco regulować. - LOT zbywa swoje aktywa, a pozyskane z tego środki ma przeznaczyć m.in. na spłatę zobowiązań. Spółka ma się skoncentrować na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów - zaznaczył. LOT planuje sprzedać m.in. ok. 38 proc. udziałów w linii lotniczej Eurolot oraz ok. 33 proc. udziałów w Casinos Poland. Eurolot m.in. pełni funkcje dowozowe do połączeń zagranicznych dla PLL LOT, wykonuje również rejsy między portami regionalnymi w Polsce.
Minister zapewnił również, że powołany w ostatnich tygodniach fundusz inwestycyjny Lotus nie ma na celu ratowania LOT-u. - Fundusz działa w strukturze Agencji Rozwoju Przemysłu. Jego celem jest restrukturyzacja i prywatyzacja należących do Skarbu Państwa aktywów lotniczych na zasadach rynkowych i pod nadzorem niezależnych instytucji finansowych, jak Komisji Nadzoru Finansowego - powiedział. LOT za cały 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 r. strata miała wysokość 163,1 mln zł. W bieżącym roku spółka planowała zysk w wysokości 52,5 mln zł.
PAP, arb