Tradycyjne księgarnie znikną z rynku?

Dodano:
Sprzedaż w księgarniach internetowych rośnie. Czytelników skłaniają do zakupów w sieci niższe ceny i wygoda. Coraz częściej również kupujemy przez internet podręczniki.


– W tym roku sprzedaż podręczników szkolnych w internecie zdecydowanie wzrosła, pomimo wprowadzenia darmowego podręcznika. U nas wzrost ten wyniósł ok. 60 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Mazia, właściciel księgarni internetowej Bonito.pl.

W tym roku uczniowie klas pierwszych skorzystają z podręcznika przygotowanego i dystrybuowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W związku z tym w Bonito.pl sprzedaż tzw. boksów, czyli kompletów książek do klas 1-3, zmalała o ok. jedną trzecią. Sprzedaż podręczników dla uczniów wyższych klas szkół podstawowych i klas gimnazjalnych jednak zdecydowanie wzrosła.

– Księgarnie internetowe są w stanie zaoferować lepsze cenowo oferty, a rodzice mogą kupić cały komplet podręczników do konkretnej klasy w jednym miejscu, stąd chętniej decydują się na zakup w księgarniach internetowych. Od kilku lat ten wzrost sprzedaży utrzymuje się na podobnym poziomie, rzędu kilkudziesięciu procent. W tym roku liczyliśmy nawet na stuprocentowy wzrost – mówi Wojciech Mazia.

Jego zdaniem nie tylko sprzedaż podręczników przenosi się do sieci. Dlatego na ten trend konieczna jest odpowiedź ze strony księgarni, szczególnie tych mniejszych.

– Rynek księgarski jest w Polsce w tej chwili ustabilizowany, znaczna część sprzedaży z roku na rok przenosi się jednak do internetu oraz do dużych księgarskich sieci i hipermarketów. Księgarnie stacjonarne zdecydowanie próbują wchodzić na rynek online. Nie kojarzę natomiast żadnej firmy, która z internetu przeniosłaby się do sprzedaży rzeczywistej – podkreśla właściciel księgarni internetowej Bonito.pl.

Księgarnia co roku notuje kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży i dąży do zdobycia połowy rynku. Poza sezonem podręcznikowym największym powodzeniem cieszą się beletrystyka i książki dla dzieci.

– Klienci kupują coraz mniej map i atlasów ze względu na ich digitalizację, dlatego ta kategoria książek notuje u nas spadek sprzedaży – mówi Mazia. – Audiobooki sprzedają się zgodnie z trendem w  naszej ogólnej sprzedaży, czyli również książek papierowych. Nie zauważyliśmy dużego wzrostu sprzedaży. Jest duża grupa osób, która nigdy nie przekona się do audiobooków, bo woli czytać tekst zamiast słuchać.

Newseria.pl
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...