Będą rozmowy o Daewoo FSO (aktl.)

Dodano:
Około tysiąca pracowników Daewoo FSO przerwało Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy firmy, wymuszając rozmowy o restrukturyzacji firmy.
Członkowie Związku Inżynierów Techników Daewoo FSO, którzy wcześniej dowiedzieli się, że koreański właściciel nie godzi się na wprowadzenie programu naprawczego i chce doprowadzić do likwidacji firmy, aby rozpocząć nową działalność na  Ukrainie, wtargnęli na WZA, zagrozili, że nie wypuszczą Koreańczyków z  siedziby firmy, jeżeli ci nie zgodzą się na przyjęcie programu naprawczego.

Podczas czwartkowego WZA strona koreańska nie chciała zgodzić się m.in. na propozycje zamiany wierzytelności firmy na akcje, co spowodowałoby zwiększenie kapitału zakładowego Daewoo FSO z 2,1 mld zł do 3,7 mld. Nie chciała też ogłoszenie przerwy w walnym zgromadzeniu do 29 września, na co w końcu pod naciskiem wyraziła zgodę.

Brak porozumienia na przesunięcie terminu byłby równoznaczny ze  złożeniem wniosku o upadłość firmy. Wówczas pracę straciłoby ponad 7,5 tys. osób - pracowników fabryki na warszawskim Żeraniu oraz  zatrudnionych w spółkach, wchodzących w skład grupy kapitałowej Daewoo FSO.

Do wznowienia obrad WZA 29 września będzie czas na negocjacje planu restrukturyzacji firmy. "Ten czas jest niezbędny, aby stronie koreańskiej wyjaśnić wszystkie szczegóły" - powiedział wiceminister gospodarki i pracy Jacek Piechota po spotkaniu z protestującymi. Dodał, że przedstawiciele ministerstwa gospodarki, w tym prawdopodobnie on sam, mają jechać do Seulu i tam przedstawić plan restrukturyzacji. Poinformował też, że trwają negocjacje o przedłużenie praw do produkcji i sprzedaży dwóch modeli samochodów produkowanych na warszawskim Żeraniu. Polskie banki, wierzycielami Daewoo FSO, są gotowe podpisać porozumienie o redukcji długu i odroczeniu płatności z Ministerstwo Skarbu Państwa. Nastąpi to prawdopodobnie w piątek. Trwają też negocjacje z bankiem koreańskim.

Daewoo FSO jest zadłużone na 591 mln zł w BPH PBK, Banku Handlowym, Pekao SA, Millenium, ING Banku Śląskim i Kredyt Banku. Koreańskim instytucjom Daewoo FSO jest winne ponad 160 mln USD. Zadłużone jest także na 600 mln zł wobec Skarbu Państwa, który jest właścicielem 9,19 proc. akcji Daewoo FSO i 88,67 proc. akcji Daewoo Motor.

Tymczasem okazuje się, że w sądzie już złożone zostały wnioski o  upadłość spółki. "Z naszych informacji wynika, że do sądu zostały złożone wnioski o upadłość Daewoo FSO" - powiedział na WZA Zbigniew Gryglas z resortu skarbu. Wiceprezes spółki Janusz Woźniak powiedział, że wie tylko o jednym wniosku o  upadłość, złożonym przez dostawcę. Nie podał szczegółów.

em, pap

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...