Oferta po prostu do odrzucenia

Dodano:

Komisja Papierów Wartościowych i Giełd dopuściła do obrotu publicznego spółkę żeglugową Odratrans. Firma wybiera się na giełdę. Wyniki ma niezłe, wskaźniki również. Gorzej wyglądają dane dotyczące grupy kapitałowej i powiązań osób zarządzających. Inwestycja w spółkę może więc być więcej niż ryzykowna.

Z Odratrans związani byli lub są ludzie, których przeszłość biznesowa budzi wątpliwości. Jerzy Majewski, pracujący do niedawna w zarządzie Izo-Erg, większościowego akcjonariusza Odratransu, i w samym Odratransie, zasiadał w radach nadzorczych wielu firm, które popadły w tarapaty finansowe, np. bydgoskich spółek Byfuch i Famor. Z kolei Piotr Adamczyk, prezes VII NFI, zasiadający również w radzie nadzorczej Odratransu, zasłynął ze sprzedaży akcji zarządzanego przez siebie funduszu po niskich cenach spółce BE4, w której sam miał udziały. W 2003 r. jako szef VII NFI sprzedał Odratrans Izo-Ergowi.

Zbigniew Nowik, prezes I Funduszu Mistral, który jest większościowym akcjonariuszem Izo-Ergu, a więc pośrednio również Odratransu, stał się postacią publiczną dzięki powiązaniom z zamordowanym ministrem Jackiem Dębskim. Zarządzał też firmą Metalchem, której wierzytelności syndyk podliczył w ubiegłym roku na 27 mln zł.

Wątpliwa polityka

Od kilku miesięcy trwa rotacja w zarządzie Odratransu. W ciągu dwóch lat zmieniło się trzech prezesów. Arkadiusz Forster, rzecznik przedsiębiorstwa, utrzymuje, że nie wie, z czego wynikały tak częste zmiany. Twierdzi też, że nie zna ani funduszu Mistral, ani osób nim zarządzających, mimo powiązań ze spółkami.

– Naszym właścicielem jest Izo-Erg i to wiem, o dalszych powiązaniach wiedzieć nie muszę – uzasadnia. W należącym do Mistrala Izo-Ergu na temat większościowego akcjonariusza może się tylko wypowiadać dyrektor finansowy. Trudno go jednak zastać w pracy. Łatwiej się skontaktować z szefem Mistrala Pawłem Nowikiem. Twierdzi on, że fundusz działa od 2001 r., a jego celem jest inwestowanie na rynku niepublicznym. O innych zakupach niż Izo-Erg nie mówi. W ubiegłym roku Mistral osiągnął 5,9 mln zł przychodów i 2,8 mln zł zysku netto.

Trudno też uzyskać informacje o funkcji, jaką teraz pełni Jerzy Majewski w przedsiębiorstwach Izo-Erg i Odratrans. Na stronach internetowych pierwszej ze spółek figuruje jako członek zarządu. Okazuje się jednak, że już nie pracuje i prawdopodobnie przeszedł do zarządu Odratransu.

– Był w zarządzie, ale już nie jest – mówi Arkadiusz Forster i szybko dodaje, że nic nie może powiedzieć ze względu na wymogi KPWiG.
– Przed debiutem giełdowym Odratrans chce się odżegnać od powiązań z osobami, które mają negatywną przeszłość
– podsumowuje pracownik firmy.

Rasowane wyniki?

W ubiegłym roku Odratrans wypracował 6,6 mln zł zysku netto przy przychodach 70,5 mln zł. Przychody całej grupy, składającej się z 10 spółek, są większe o zaledwie 2 miliony, a zysk operacyjny niższy. O dwóch niemieckich spółkach z grupy wiadomo niewiele, poza tym, że jedna jest w likwidacji, a druga nie prowadzi działalności operacyjnej. Niepokojący jest również bardzo szybki wzrost zobowiązań w 2004 r. z 13 mln zł do 22 mln zł samej spółki i z 13 mln zł do 33,7 mln zł grupy kapitałowej.
Z danych finansowych wynika, że największą korzyścią posiadania udziałów w grupie jest możliwość pobrania dywidendy. W ubiegłym roku grupa wypłaciła ponad 3 mln zł z 7 mln zł zysku.

Pracownicy należącej do grupy Żeglugi Bydgoskiej podejrzewają, że dobre wyniki Odratransu są wypracowywane ich kosztem. – Dziwię się, dlaczego jest podział w przewozach między Odratransem a Żeglugą Bydgoską, skoro firmy należą do jednej spółki. Nasze jednostki nie są dopuszczane do przewozu węgla, zostaliśmy praktycznie wyeliminowani ze złomu, nasze pchacze stoją tygodniami i czekają na towar, a Odratrans cały czas wozi węgiel. Przecież nasze postoje przynoszą straty i firmie, i dzierżawcy – żali się pracownik Żeglugi.

Niewiadomych dotyczących spółki jest wiele. Gdy zamykaliśmy ten numer BW prospekt emisyjny nie był jeszcze opublikowany. Z pewnością będzie to jedna z ciekawszych lektur, choć wielu szczegółów dotyczących byłego kierownictwa firmy naszym zdaniem zabraknie.

Odratrans w liczbach


2002
2003
2004
Przychody spółki 68,8 60,9 70,5
Zysk netto spółki 7,0 2,5 6,6
Przychody grupy 70,3 61,9 72,4
Zysk grupy 7,0 2,5 72,4
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...