Branża importerska na skraju katastrofy. Przestajemy przywozić auta

Branża importerska na skraju katastrofy. Przestajemy przywozić auta

Import samochodów
Import samochodów Źródło: Clicktrans
Może powietrze w Polsce będzie zdrowsze, bo mniej starych aut zaczęło wjeżdżać do Polski, ale importem samochodów zajmują się setki tysięcy osób. Także im zajrzał w oczy kryzys.

Epidemia koronawirusa nie oszczędza właściwie żadnej branży związanej z motoryzacją. Dostaje się producentom, sprzedawcom, dealerom ale także importerom aut używanych.

W pierwszym kwartale 2020 roku, jak podsumowuje IBRM Samar, zarejestrowanych zostało łącznie 216 028 sprowadzonych aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, o 10,6 proc. mniej niż rok wcześniej. A niewiele wcześniej, bo po dwóch miesiącach tego roku ten segment rynku był jeszcze „na plusie”, o 7,6 proc. Marzec zmienił wszystko.

W marcu 2020 roku, podobnie jak sprzedaż nowych samochodów, drastyczny spadek wykazał również import samochodów używanych. Wyniósł zaledwie 52 268 sztuk, czyli o 41,5 proc. mniej niż w ubiegłym roku. To najmniejszy marcowy wynik od 2006 roku.

O tym, jak duży wpływ na te liczby miało ogłoszenie pandemii, świadczą dane z poszczególnych dekad miesiąca: w pierwszej zarejestrowano 55 proc. samochodów, w drugiej 31 proc., a w trzeciej pozostałe 14 proc.

Średni wiek sprowadzonych w tym roku aut wynosi 11 lat i 6 miesięcy, przy czym w samym marcu importowane były pojazdy nieznacznie młodsze – średnia to 11 lat i 4 miesiące.

We wszystkich województwach tegoroczny import był mniejszy niż przed rokiem. Najwięcej samochodów sprowadzonych zostało do woj. wielkopolskiego, a najmniejszy spadek odnotowało woj. kujawsko-pomorskie (-7,4 proc.).

Tutaj Top 10 krajów z których przywozimy samochody:

  1. Niemcy – 122 339 szt. (-12,5 proc.)
  2. Francja – 22 111 szt. (-6,9 proc.)
  3. Belgia – 15 119 szt. (-8,6 proc.)
  4. Holandia – 9 120 szt. (-17,3 proc.)
  5. Włochy – 8 034 szt. (-12,7 proc.)
  6. USA – 7 385 szt. (7,9 proc.)
  7. Szwajcaria – 5 708 szt. (-16,7 proc.)
  8. Dania – 5 549 szt. (-13,7 proc.)
  9. Austria – 5 385 szt. (-8,4 proc.)
  10. Szwecja – 4 810 szt. (-12,6 proc.)

Oto ranking Top 10 najczęściej importowanych marek w I kwartale 2020 roku:

  1. Volkswagen – 24 294 szt.,
  2. Opel – 21 006 szt.,
  3. Ford – 19 069 szt.,
  4. Audi – 18 545 szt.,
  5. Renault – 13 953 szt.,
  6. BMW – 13 300 szt.,
  7. Peugeot – 10 719 szt.,
  8. Citroen – 10 142 szt.,
  9. Mercedes – 9 957 szt.,
  10. Toyota – 7 392 szt.

Poniżej ranking Top 10 najczęściej sprowadzanych modeli:

  1. Audi A4 – 7 264 szt.,
  2. Volkswagen Golf – 6 073 szt.,
  3. Opel Astra – 5 729 szt.,
  4. BMW 3 – 4 931 szt.,
  5. Audi A3 – 4 135 szt.,
  6. Volkswagen Passat – 3 992 szt.,
  7. Audi A6 – 3 548 szt.,
  8. Opel Corsa – 3 548 szt.,
  9. Ford Focus – 3 540 szt.,
  10. BMW 5 – 3 356 szt.

Czytaj też:
Pierwszy producent wydłuża gwarancję w związku z epidemią koronawirusa
Czytaj też:
Fatalne prognozy dla niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. To odbije się na sytuacji w Polsce