Skuteczna reklama firmy w wyszukiwarce Google – jak to zrobić?
Czym są linki sponsorowane?
Choć wyda Ci się to niewiarygodne, najpewniej od dawna wiesz, czym są linki sponsorowane. Być może nie masz po prostu tylko tej świadomości. Istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że zamiast z pojęciem kampanii linków sponsorowanych, spotkałeś się z pojęciem kampanii Google AdWords. Obie kwestie dotyczą w zasadzie tego samego. Linki sponsorowane to takie, które w wyszukiwarce wyświetlają się opatrzone etykietą "Reklama" lub "Sponsorowane". Zazwyczaj przybierają one formę tekstową, choć mogą również pojawiać się, jako graficzne reklamy produktowe, bannery internetowe czy nawet reklamy w serwisie YouTube. Tak naprawdę tylko od Twojej wyobraźni zależy, jakiego kształtu nabierze ostateczna reklama AdWords. Skupmy się jednak na kampaniach w wyszukiwarce. Załóżmy, że zajmujesz się usługami budowlanymi. Chciałbyś wypozycjonować swoją firmę w wyszukiwarce Google w taki sposób, że gdy użytkownik wpisze "remonty Poznań", trafi na Twoją stronę internetową. Jeśli zdecydujesz się skorzystać z możliwości, jakie daje AdWords, Twoja reklama pojawi się nad (lub pod) wynikami organicznymi, w postaci właśnie linku sponsorowanego. Spójrz na poniższe przykłady, które doskonale to obrazują:
Jak powinna wyglądać reklama AdWords w wyszukiwarce Google ?
Kampanie linków sponsorowanych w Google, a więc - najprościej mówiąc - kampanie reklamowe, wyświetlane na konkretne słowa kluczowe, są naprawdę proste w stworzeniu. Od uruchomienia kampanii AdWords dzieli Cię zaledwie kilka kroków:
1. Wybierz nazwę kampanii jasno opisującą jej tematykę, żebyś później szybko mógł odnaleźć ją na swoim koncie.
2. Wybierz typ kampanii, jaką chcesz stworzyć:
- kampania w sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową,
- kampania tylko w sieci wyszukiwania,
- kampania tylko w sieci reklamowej,
- kampania produktowa,
- kampania wideo typu Instream,
- kampania uniwersalna, promująca aplikację.
3. Wybierz sieć, w której ma wyświetlać się reklama:
- sieć wyszukiwania Google,
- sieć reklamowa Google.
4. Wybierz typy urządzeń, na których ma wyświetlać się kampania:
- 1 urządzenia desktopowe (komputery stacjonarne, laptopy),
- 2 urządzenia mobilne (tablety, smartfony).
- 3. Wybierz lokalizację odbiorców, którym ma się wyświetlać kampania i język, w jakim się z nimi komunikujesz.
- 4. Ustaw budżet kampanii i dodatkowo określ stawki - najbardziej efektywnym modelem rozliczeń jest CPC, w którym płacić za faktyczne kliknięcia odbiorców kampanii w link sponsorowany.
- 5. Dodaj ewentualne rozszerzenia reklam, takie, jak link do Twojej strony, numer telefonu czy lokalizację.
- 6. Jeśli czujesz się na siłach, ustaw dodatkowe funkcje - takie, jak chociażby harmonogram wyświetlania reklamy - w celu optymalizacji kampanii.
- 7. Stwórz kreację reklamową i dobierz frazy kluczowe, na które kampania ma się wyświetlać.
Zanim jednak uruchomisz kampanię reklamową w wyszukiwarce Google, zadbaj o to, by strona, na którą będziesz kierował z niej odbiorców, odzwierciedlała obietnice złożone w reklamie. Sam zapewne nie lubisz być oszukiwany przez reklamodawców, którzy starają się ukryć obostrzenia drobnym druczkiem. Dlatego Ty również bądź uczciwy wobec swoich potencjalnych klientów, a w dość szybkim czasie zbierzesz tego owoce.
Jak sprawdzić, czy kampania w wyszukiwarce Google była skuteczna?
Kiedy już stworzysz kampanię AdWords w wyszukiwarce Google i zacznie ona na dobre działać, czas zacząć monitorować jej skuteczność. Efektywność kampanii linków sponsorowanych mierzy się za pomocą konwersji, czyli działania odbiorcy reklamy, jakie było Twoim celem i jakie przynosi Twojej firmie założoną korzyść. Może to być rejestracja, zakup, wypełnienie formularza, zapis do newslettera i każde inne, pożądane przez Ciebie zachowanie potencjalnego klienta, do którego dotrzeć ma kampania. Spójrz na poniższy przykład:
Wynika z niego, że zaprezentowana kampania bardzo opłaciła się przedsiębiorstwu, które postanowiło reklamować się za pomocą Google AdWords. Ilość konwersji czyli w prezentowanym przykładzie ilość wejść w zakładkę kontakt wynosi 96 przy ilości kliknięć w reklamę 280. To znaczy że 34% osób które odwiedziło stronę było zainteresowane kontaktem z właścicielem firmy co jest bardzo dobrym wynikiem. Koszt jednej konwersji (czyli koszt pozyskania jednego potencjalnego klienta dla reklamowanej firmy) wyniósł 3,48 zł przy koszcie jednego kliknięcia w reklamę 1,19 zł. Ilość wyświetleń reklamy wyniosła 3067. Tutaj warto zauważyć, że w prezentowanej kampanii klient nie płacił za wyświetlenia reklamy tylko za kliknięcia w reklamę powodującej przejście internauty na stronę www klienta. To bardzo uczciwy mechanizm rozliczania się za reklamę i tani. Koszt całkowity kampanii reklamowej za okres jednego miesiąca to 334zł, stronę www klienta odwiedziło 280 osób z czego 96 było zainteresowanych kontaktem z właścicielem strony www.
Co zrobić, by ulepszyć reklamę w wyszukiwarce Google?
O ile samo stworzenie kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google nie jest skomplikowane i nie wymaga zbyt dużej znajomości narzędzia, o tyle jej optymalizacja pod względem kosztów i skuteczności wymaga sporego doświadczenia. Jeśli więc dopiero co zaczynasz swoją przygodę z Google AdWords i nie masz za sobą setek stworzonych kampanii, a zależy Ci na odniesieniu szybkiego reklamowego sukcesu po atrakcyjnych stawkach cenowych, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnej firmy, która swoje portfolio buduje od lat, współpracując z wieloma przedsiębiorstwami z różnych branż. Jeżeli jednak masz czas i pokaźny zapas środków pieniężnych, przewidzianych na testowanie Google AdWords, możesz oczywiście uczyć się na własnych kampaniach i dużo czytać na ten temat. Dobrym źródłem wiedzy jest strona pl.mfirma.eu. Jeśli uznasz, że - mimo oczytania w temacie - nie do końca dobrze czujesz się jako specjaliści od SEO, zawsze możesz skorzystać z profesjonalnych usług.