Czym są linki sponsorowane?
Choć wyda Ci się to niewiarygodne, najpewniej od dawna wiesz, czym są linki sponsorowane. Być może nie masz po prostu tylko tej świadomości. Istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że zamiast z pojęciem kampanii linków sponsorowanych, spotkałeś się z pojęciem kampanii Google AdWords. Obie kwestie dotyczą w zasadzie tego samego. Linki sponsorowane to takie, które w wyszukiwarce wyświetlają się opatrzone etykietą "Reklama" lub "Sponsorowane". Zazwyczaj przybierają one formę tekstową, choć mogą również pojawiać się, jako graficzne reklamy produktowe, bannery internetowe czy nawet reklamy w serwisie YouTube. Tak naprawdę tylko od Twojej wyobraźni zależy, jakiego kształtu nabierze ostateczna reklama AdWords. Skupmy się jednak na kampaniach w wyszukiwarce. Załóżmy, że zajmujesz się usługami budowlanymi. Chciałbyś wypozycjonować swoją firmę w wyszukiwarce Google w taki sposób, że gdy użytkownik wpisze "remonty Poznań", trafi na Twoją stronę internetową. Jeśli zdecydujesz się skorzystać z możliwości, jakie daje AdWords, Twoja reklama pojawi się nad (lub pod) wynikami organicznymi, w postaci właśnie linku sponsorowanego. Spójrz na poniższe przykłady, które doskonale to obrazują:
Jak powinna wyglądać reklama AdWords w wyszukiwarce Google ?
Kampanie linków sponsorowanych w Google, a więc - najprościej mówiąc - kampanie reklamowe, wyświetlane na konkretne słowa kluczowe, są naprawdę proste w stworzeniu. Od uruchomienia kampanii AdWords dzieli Cię zaledwie kilka kroków:
1. Wybierz nazwę kampanii jasno opisującą jej tematykę, żebyś później szybko mógł odnaleźć ją na swoim koncie.
2. Wybierz typ kampanii, jaką chcesz stworzyć:
- kampania w sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową,
- kampania tylko w sieci wyszukiwania,
- kampania tylko w sieci reklamowej,
- kampania produktowa,
- kampania wideo typu Instream,
- kampania uniwersalna, promująca aplikację.
3. Wybierz sieć, w której ma wyświetlać się reklama:
- sieć wyszukiwania Google,
- sieć reklamowa Google.
4. Wybierz typy urządzeń, na których ma wyświetlać się kampania:
- 1 urządzenia desktopowe (komputery stacjonarne, laptopy),
- 2 urządzenia mobilne (tablety, smartfony).
- 3. Wybierz lokalizację odbiorców, którym ma się wyświetlać kampania i język, w jakim się z nimi komunikujesz.
- 4. Ustaw budżet kampanii i dodatkowo określ stawki - najbardziej efektywnym modelem rozliczeń jest CPC, w którym płacić za faktyczne kliknięcia odbiorców kampanii w link sponsorowany.
- 5. Dodaj ewentualne rozszerzenia reklam, takie, jak link do Twojej strony, numer telefonu czy lokalizację.
- 6. Jeśli czujesz się na siłach, ustaw dodatkowe funkcje - takie, jak chociażby harmonogram wyświetlania reklamy - w celu optymalizacji kampanii.
- 7. Stwórz kreację reklamową i dobierz frazy kluczowe, na które kampania ma się wyświetlać.
Zanim jednak uruchomisz kampanię reklamową w wyszukiwarce Google, zadbaj o to, by strona, na którą będziesz kierował z niej odbiorców, odzwierciedlała obietnice złożone w reklamie. Sam zapewne nie lubisz być oszukiwany przez reklamodawców, którzy starają się ukryć obostrzenia drobnym druczkiem. Dlatego Ty również bądź uczciwy wobec swoich potencjalnych klientów, a w dość szybkim czasie zbierzesz tego owoce.
Jak sprawdzić, czy kampania w wyszukiwarce Google była skuteczna?
Kiedy już stworzysz kampanię AdWords w wyszukiwarce Google i zacznie ona na dobre działać, czas zacząć monitorować jej skuteczność. Efektywność kampanii linków sponsorowanych mierzy się za pomocą konwersji, czyli działania odbiorcy reklamy, jakie było Twoim celem i jakie przynosi Twojej firmie założoną korzyść. Może to być rejestracja, zakup, wypełnienie formularza, zapis do newslettera i każde inne, pożądane przez Ciebie zachowanie potencjalnego klienta, do którego dotrzeć ma kampania. Spójrz na poniższy przykład:
Wynika z niego, że zaprezentowana kampania bardzo opłaciła się przedsiębiorstwu, które postanowiło reklamować się za pomocą Google AdWords. Ilość konwersji czyli w prezentowanym przykładzie ilość wejść w zakładkę kontakt wynosi 96 przy ilości kliknięć w reklamę 280. To znaczy że 34% osób które odwiedziło stronę było zainteresowane kontaktem z właścicielem firmy co jest bardzo dobrym wynikiem. Koszt jednej konwersji (czyli koszt pozyskania jednego potencjalnego klienta dla reklamowanej firmy) wyniósł 3,48 zł przy koszcie jednego kliknięcia w reklamę 1,19 zł. Ilość wyświetleń reklamy wyniosła 3067. Tutaj warto zauważyć, że w prezentowanej kampanii klient nie płacił za wyświetlenia reklamy tylko za kliknięcia w reklamę powodującej przejście internauty na stronę www klienta. To bardzo uczciwy mechanizm rozliczania się za reklamę i tani. Koszt całkowity kampanii reklamowej za okres jednego miesiąca to 334zł, stronę www klienta odwiedziło 280 osób z czego 96 było zainteresowanych kontaktem z właścicielem strony www.
Co zrobić, by ulepszyć reklamę w wyszukiwarce Google?
O ile samo stworzenie kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google nie jest skomplikowane i nie wymaga zbyt dużej znajomości narzędzia, o tyle jej optymalizacja pod względem kosztów i skuteczności wymaga sporego doświadczenia. Jeśli więc dopiero co zaczynasz swoją przygodę z Google AdWords i nie masz za sobą setek stworzonych kampanii, a zależy Ci na odniesieniu szybkiego reklamowego sukcesu po atrakcyjnych stawkach cenowych, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnej firmy, która swoje portfolio buduje od lat, współpracując z wieloma przedsiębiorstwami z różnych branż. Jeżeli jednak masz czas i pokaźny zapas środków pieniężnych, przewidzianych na testowanie Google AdWords, możesz oczywiście uczyć się na własnych kampaniach i dużo czytać na ten temat. Dobrym źródłem wiedzy jest strona pl.mfirma.eu. Jeśli uznasz, że - mimo oczytania w temacie - nie do końca dobrze czujesz się jako specjaliści od SEO, zawsze możesz skorzystać z profesjonalnych usług.