Artykuł sponsorowany

Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie. Statystyki i prognozy na przyszłość

Dodano:
Roman Wyszomirski, prezesa spółki MBR Finanse S.A. Źródło: Materiały prasowe
Pojazdy z napędem elektrycznym to przyszłość motoryzacji, bowiem z uwagi na rosnące zanieczyszczenie powietrza poszukuje się alternatywnych w stosunku do tradycyjnych paliw źródeł zasilania samochodów osobowych. Jak wygląda rozwój elektromobilności w Polsce i Europie? Przedstawiamy aktualne dane statystyczne, regulacje prawne oraz prognozy na przyszłość.

Uregulowania prawne

W kwietniu br. weszła w życie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której głównym zadaniem jest stymulowanie rozwoju polskiego sektora pojazdów niskoemisyjnych w celu doścignięcia pod tym względem państw zachodnioeuropejskich, gdzie samochody elektryczne są zdecydowanie bardziej rozpowszechnione. Nowe regulacje zakładają zwiększenie liczby punktów ładowania pojazdów z napędem elektrycznym – do końca 2020 roku na terenie naszego kraju ma działać 6 tysięcy standardowych punktów oraz 400 punktów szybkiego ładowania. Ustawa przewiduje także utworzenie 70 stacji tankowania sprzężonego gazu ziemnego. Z rozwojem infrastruktury mają iść w parze liczne ułatwienia dla kierowców oraz zachęty finansowe.

„Wprowadzone w tym roku regulacje mogą świadczyć o tym, że rozwój sektora pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi jest kwestią priorytetową dla polskiego rządu” – uważa Roman Wyszomirski, prezes MBR Finance S.A., spółki, która oferuje pożyczki zabezpieczone pojazdami mechanicznymi, ciężarowymi oraz maszynami budowlanymi. „Nowe przepisy wprowadzają szereg udogodnień dla osób decydujących się na zakup aut elektrycznych, do których należy między innymi: możliwość korzystania z buspasów, zwolnienia z opłat za parkowanie czy zniesienie akcyzy za samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in (PHEV). Ustawa nie przewiduje natomiast dopłat do zakupu pojazdów z silnikami elektrycznymi – według rządu dużo bardziej efektywne będą proponowane ułatwienia i korzyści finansowe – referuje Wyszomirski. Przykład innych krajów europejskich, które zdecydowały się na ustawowe uregulowanie sektora związanego z elektromobilnością, pokazuje, że nowe rozwiązania mają szansę zrewolucjonizować rynek i skuteczne zachęcić klientów do nabywania pojazdów elektrycznych” – kontynuuje prezes MBR Finance S.A.

Sektor elektromobilności w Polsce – dane statystyczne

Wejście w życie nowych przepisów idzie w parze ze zwiększającym się zainteresowaniem Polaków samochodami elektrycznymi. Rok 2017 był rekordowy pod względem sprzedaży pojazdów niskoemisyjnych w naszym kraju – według statystyk kupiono wówczas aż 1068 egzemplarzy aut napędzanych silnikami elektrycznymi. Dla porównania warto wskazać, że w 2016 roku sprzedano jedynie 556 aut tego typu. „Rosnące zainteresowanie klientów z pewnością wynika z dynamicznego rozwoju sektora pojazdów niskoemisyjnych. W zeszłym roku na naszym rynku dostępnych było 35 modeli aut elektrycznych. Na pierwszy plan pod względem sprzedaży wysunęły się pojazdy marki Nissan oraz BMW” – uściśla Roman Wyszomirski.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie

Chociaż polski sektor pojazdów niskoemisyjnych i elektrycznych rozwija się dynamicznie, to nietrudno zauważyć, że w porównaniu z krajami Europy Zachodniej dopiero raczkuje. W pierwszej połowie 2018 roku odnotowano tam sprzedaż aż 196 tysięcy aut elektrycznych. Statystyki dotyczą zarówno samochodów osobowych, jak i hybryd plug-in czy busów. Liderem rankingu jest Norwegia – według raportu EV-Volumes jeździ tam około 36 tysięcy pojazdów zasilanych napędem elektrycznym, a według szacunków liczba ta może na koniec 2018 roku podnieść się do 84 tysięcy. W gronie liderów znaleźli się również nasi zachodni sąsiedzi. Przyjmuje się, że do końca roku po niemieckich drogach będzie poruszać się aż 88 tysięcy aut elektrycznych. Do najchętniej kupowanych marek pojazdów elektrycznych w Europie należą: VW e-Golf – 1,87 tysiąca sprzedanych egzemplarzy, Renault Zoe – 1,85 tysiąca oraz BMW i3 – 1,76 tysiąca.

Prognozy na przyszłość

Polski rząd postawił sobie ambitny cel: w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego rozwoju szacuje się, że do 2025 roku w naszym kraju będzie zarejestrowanych milion pojazdów zasilanych silnikami elektrycznymi. Czy uda się spełnić te założenia? Prezes spółki MBR Finance tłumaczy, że nie sposób jednoznacznie przewidzieć trendów na rynku oraz zachowań konsumentów. „Z pewnością wprowadzone w tym roku przepisy będą stymulować rozwój elektromobilności w naszym kraju. Rząd zabezpieczył się na wypadek problemów z rozwijaniem punktów ładowania i wprowadził tzw. procedurę awaryjną, w myśl której – w przypadku braku podmiotów zainteresowanych braniem udziału w przetargach na tworzenie infrastruktury – zadanie to przejmą operatorzy sieci dystrybucyjnych” – informuje prezes MBR Finance. Na szczególną uwagę zasługuje także sektor transportu publicznego, który w kilku polskich miastach korzysta z elektrycznych autobusów. Nowoczesne pojazdy poruszają się po Warszawie, Lublinie, Krakowie, Inowrocławiu oraz Jaworznie. Do 2020 roku ich liczba ma się zwiększyć do 780.

_____________

MBR Finance to firma, którą tworzą osoby z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku pośrednictwa finansowego. Firma działa z powodzeniem na rynku ogólnopolskim i oferuje atrakcyjne rozwiązania finansowe dla swoich klientów. Produkty MBR Finance są nowoczesną alternatywą dla tradycyjnych usług finansowych, bowiem pozwalają na dostęp do pożyczki gotówkowej osobom, które nie mogą otrzymać finansowania w bankach oraz innych instytucjach finansowych. Spółka oferuje obecnie takie linie produktowe, jak: pożyczki zabezpieczone maszynami budowlanymi oraz pojazdami ciężarowymi – MBR Leasing, pożyczki zabezpieczone pojazdami mechanicznymi – Motopożyczka, pożyczki zabezpieczone nieruchomościami – Hipopożyczka, i pożyczki dla przedsiębiorców, którzy przedstawią inne formy zabezpieczenia spłaty pożyczki – Bizpożyczka.

Źródło: MBR Finanse S.A.
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...