USA nałożyły cła odwetowe na Unię Europejską. Powodem subwencje dla Airbusa
Zarządzona przez WTO kara jest rekordowo wysoka. Robert Lighthizer, przedstawiciel ds. handlu USA zapewniają, że cła mają na celu jedynie położenie kresu subwencjom dla Airbusa i maja dosięgnąć produktów importowanych głównie z Niemiec, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, czyli państw, które nielegalnie wspierały europejskiego producenta samolotów. Nowe taryfy celne mają wejść w życie 18 października. Lighthizer zapowiada, ze są możliwe dalsze negocjacje z UE.
Stany Zjednoczone nałożyły cła w wysokości 10 proc. na samoloty cywilne i śmigłowce produkowane przez Airbusa oraz cła w wysokości 25 proc. na inne produkty przemysłowe i rolne, w tym m.in. na szkocką i irlandzką wybrane ryby, skorupiaki, cytrusy, soki, wina, sery, produkty mleczne, papier, książki, masło, jogurty, kawę, produkty z wieprzowiny, niektóre tekstylia, głównie z Wielkiej Brytanii, oliwę z oliwek z Hiszpanii i Francji oraz niemieckie i brytyjskie części do kamer i aparatów fotograficznych.
Odpowiedź UE
Unia zapowiada, że w odpowiedzi rozważy nałożenie ceł na USA. – Badamy wszystkie dziedziny, w których możemy działać, ale dopóki amerykańskie cła nie wejdą w życie opowiadamy się za wynegocjowanym rozwiązaniem – stwierdziła unijna komisarz ds. handlu, Cecilia Malmström. – Jeśli USA postanowią użyć kontrposunięć zezwolonych przez WTO, to popchną Unię w sytuację, w której nie będzie mieć innej opcji, jak zrobić to samo – potwierdza również oficjalny komunikat Brukseli.
Importowane z USA towary o wartości 20 mld, które mogłyby zostać objęte dodatkowymi cłami ze strony UE to m.in. suszone owoce, orzechy, kawa, ketczup, wina, mocne alkohole, mrożone ryby, tytoń, damskie torebki, walizki, traktory, śmigłowce i konsole do gier wideo.
Walka europejskiego Airbusa z amerykańskim Boingiem trwa od lat. Obie strony nawzajem oskarżają się o nielegalne wspieranie produkujących samoloty gigantów. Warto przypomnieć, że podobny wyrok, ale wymierzony w USA, WTO wydało w listopadzie 2018 roku. Wtedy organizacja uznała za nielegalne subwencje ulgi podatkowe dla Boeinga wprowadzone przez stan Waszyngton.