Zarządzona przez WTO kara jest rekordowo wysoka. Robert Lighthizer, przedstawiciel ds. handlu USA zapewniają, że cła mają na celu jedynie położenie kresu subwencjom dla Airbusa i maja dosięgnąć produktów importowanych głównie z Niemiec, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, czyli państw, które nielegalnie wspierały europejskiego producenta samolotów. Nowe taryfy celne mają wejść w życie 18 października. Lighthizer zapowiada, ze są możliwe dalsze negocjacje z UE.
Stany Zjednoczone nałożyły cła w wysokości 10 proc. na samoloty cywilne i śmigłowce produkowane przez Airbusa oraz cła w wysokości 25 proc. na inne produkty przemysłowe i rolne, w tym m.in. na szkocką i irlandzką wybrane ryby, skorupiaki, cytrusy, soki, wina, sery, produkty mleczne, papier, książki, masło, jogurty, kawę, produkty z wieprzowiny, niektóre tekstylia, głównie z Wielkiej Brytanii, oliwę z oliwek z Hiszpanii i Francji oraz niemieckie i brytyjskie części do kamer i aparatów fotograficznych.
Odpowiedź UE
Unia zapowiada, że w odpowiedzi rozważy nałożenie ceł na USA. – Badamy wszystkie dziedziny, w których możemy działać, ale dopóki amerykańskie cła nie wejdą w życie opowiadamy się za wynegocjowanym rozwiązaniem – stwierdziła unijna komisarz ds. handlu, Cecilia Malmström. – Jeśli USA postanowią użyć kontrposunięć zezwolonych przez WTO, to popchną Unię w sytuację, w której nie będzie mieć innej opcji, jak zrobić to samo – potwierdza również oficjalny komunikat Brukseli.
Importowane z USA towary o wartości 20 mld, które mogłyby zostać objęte dodatkowymi cłami ze strony UE to m.in. suszone owoce, orzechy, kawa, ketczup, wina, mocne alkohole, mrożone ryby, tytoń, damskie torebki, walizki, traktory, śmigłowce i konsole do gier wideo.
Walka europejskiego Airbusa z amerykańskim Boingiem trwa od lat. Obie strony nawzajem oskarżają się o nielegalne wspieranie produkujących samoloty gigantów. Warto przypomnieć, że podobny wyrok, ale wymierzony w USA, WTO wydało w listopadzie 2018 roku. Wtedy organizacja uznała za nielegalne subwencje ulgi podatkowe dla Boeinga wprowadzone przez stan Waszyngton.