651 mln złotych w miesiąc. Tyle wydaje się na reklamy leków. Jesteśmy nimi zasypywani
Ile wydaje się na reklamę leków w mediach? W ciemno można założyć, że bardzo dużo. Tego typu spoty reklamowe atakują nas głównie z telewizji i radia. Są o tyle zauważalne, że towarzyszy im standardowa formułka czyta przez lektora w nienaturalnie przyspieszonym tempie. Ale ile to jest "dużo"? Zbadał to Instytut Monitorowania Mediów. Wyniki są zaskakujące, a może nawet niepokojące.
Setki milionów złotych miesięcznie
Największym zainteresowaniem branży farmaceutycznej cieszy się oczywiście telewizja. W samym październiku tego roku, na reklamy leków w stacjach telewizyjnych, branża wydała 472,6 mln złotych. Za spoty radiowe zapłacono 125,6 mln zł. Na dużo mniejszą, ale nadal imponującą skalę reklamowano się w prasie. Tu na reklamę wydano 53,3 mln zł. Podkreślmy to jeszcze raz, chodzi o wydatki za jeden miesiąc. Zakładając, że są one podobne przez cały rok, branża na reklamy w samej Polsce wydaje około 7,8 mld złotych.
Zbadano także rozkład nakładów finansowych ze względu na dzień tygodnia. Okazuje się, że najwięcej reklam leków widzimy i słyszymy we wtorki. Na drugim miejscu są czwartki. Nieco więcej oddechu od tego typu przekazu jest w weekendy. Na końcu listy są soboty, na które wydano tylko nieco mniej niż na niedziele i piątki.
Zwalczyć przeziębienie i grypę
Instytut przebadał także rozkład finansowania ze względu na typy reklamowanych leków. Zdecydowanym liderem są leki na przeziębienie i grypę. Ich reklamy odpowiadają za 40 proc. budżetów poniesionych na promocje w październiku. Na drugim miejscu uplasowały się środki przeciwbólowe z udziałem 23 proc. Dużo mniejszy udział miały witaminy i minerały (11 proc.), czy suplementy diety (6 proc.).