Polacy zapowiadają bojkot firm pozostających w Rosji
W czwartek minie pięć tygodni od ataku Rosji na Ukrainę. Atak ten spotkał się z reakcją wielu znanych marek funkcjonujących w kraju Władimira Putina. Wiele z nich zdecydowało o zawieszeniu działalności. Nie brakuje jednak takich, które mimo presji ową działalność kontynuują. Jak pokazuje badanie Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research zdecydowana większość Polaków ocenia te firmy krytycznie i niemal trzy czwarte respondentów zamierza bojkotować przynajmniej jedno pozostające w Rosji przedsiębiorstwo.
Najczęściej deklaracje bojkotu padły w kierunku takich marek, jak m.in.: Leroy Merlin, Auchan, Danone, Nestle oraz Decathlon, choć – jak zaznaczają twórcy badania – przeprowadzono je nim Nestle i Decathlon zadeklarowały zawieszenie, a Leroy Merlin ograniczanie działalności w Rosji.
Co piąty uczestnik badania przyznał, że nie zna żadnej firmy, która nie wycofała się z Rosji.
Blisko dwie trzecie ankietowanych oczekuje, że polskie firmy przestaną handlować z firmami działającymi w Rosji. 62 proc. badanych uważa, że przedsiębiorstwa funkcjonujące w Moskwie powinny mieć w naszym kraju zakaz reklamowania się. Podobny odsetek respondentów popiera pomysł, aby polskie sklepy specjalnie oznaczały produkty organizacji, które nadal działają w Rosji.
Bojkot nie dla wszystkich łatwy
47 proc. badanych deklaruje, że jest w stanie zaakceptować dalszą działalność firmy w Rosji pod warunkiem, że dostarcza ona produkty niezbędne do życia, jak np. leki, szczepionki, czy artykuły higieniczne. 42 proc. jako warunek dalszej akceptacji działania w Rosji wskazało przeznaczanie istotnych zysków takich firm na pomoc Ukrainie.
Prawie 30 proc. ankietowanych przyznaje, że będzie im trudno zrezygnować z marek działających w Rosji, zaś jedna czwarta badanych nie ukrywa, że czuje presję otoczenia, żeby się przyłączyć do bojkotu. Również co czwarty respondent przyznał, że pomimo wyrzutów sumienia zamierza nadal kupować marki działające w Rosji.
Niespełna 60 proc. respondentów wierzy, że zbiorowy bojkot przełoży się na zmianę decyzji firm wciąż funkcjonujących na rosyjskim rynku.
Badanie zrealizowano w dniach 21-23 marca br. przez agencję badawczą SW Research na próbie 1057 osób.
Raport Wojna na Ukrainie
Otwórz raport