Przekop Mierzei Wiślanej. Znamy datę otwarcia kanału żeglugowego

Dodano:
Przekop Mierzei Wiślanej. Postęp prac Źródło: materiały prasowe NDI/BESIX
17 września zostanie oficjalnie otwarty kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną - poinformował we wtorek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

– 17 września zostanie otwarty kanał (przez Mierzeję Wiślaną – red) i przepłyną nim pierwsze jednostki – przekazał dziś wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na Zalewie.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Priorytetowa inwestycja

Przekop Mierzei Wiślanej jest główną częścią nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Inwestycja obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, a także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron), budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą – konsorcjum firm NDI/Besix.

Jak wskazywał pod koniec marca minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest jedną z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu, której waga jest istotna szczególnie teraz, w dobie rosyjskiej inwazji na Ukrainę. – Po zakończeniu budowy tej inwestycji statki będą mogły zawijać do portu w Elblągu płynąc wyłącznie po naszych wodach, co uniezależni armatorów od woli strony rosyjskiej – podkreślał Adamczyk.

Źródło: Polsat News
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...