PIP nie taki straszny? Instytucja chwali się badaniami

PIP informuje o przeprowadzonym w październiku i listopadzie ubiegłego roku badaniu „Ocena działań i rola Państwowej Inspekcji Pracy”, w którym wzięli udział pracodawcy i pracownicy – ponad 90 proc. to zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, 22 proc. posiadało wyższe wykształcenie, 36 proc. – średnie, ponad 30 proc. – zawodowe, a blisko 12 proc. – podstawowe i gimnazjalne. W badaniu znalazły się pytania dotyczące m.in. zadań i roli PIP.
Instytucja podaje, że niemal 80 proc. pracowników, którzy mieli kontakt z Państwową Inspekcją Pracy ocenia to doświadczenie zdecydowanie i raczej pozytywnie. Ponad połowa ankietowanych pracowników ustosunkowała się pozytywnie do PIP oceniając, iż między innymi:
-
skutecznie zapewnia nadzór i kontrolę nad warunkami pracy;
-
dobrze informuje o swoich zadaniach i kompetencjach;
-
wspiera zarówno pracowników, jak i pracodawców;
-
zatrudnia kompetentnych specjalistów;
-
zapewnia pracownikom rzetelne informacje na temat ich praw i obowiązków;
-
skutecznie pomaga pracownikom w egzekwowaniu praw pracowniczych;
-
pomaga pracodawcom w tworzeniu bezpiecznych i zgodnych z prawem warunków pracy;
-
wzbudza szacunek i zaufanie;
-
przyczynia się do ograniczenia wypadków przy pracy;
-
zaspokaja potrzeby pracowników w zakresie uzyskania bezpłatnych porad prawnych.
Ok. 70 proc. respondentów kontaktujących się z Państwową Inspekcją Pracy oczekiwało bezpłatnej porady lub składało skargę na pracodawcę. Instytucja podaje, że niemal wszyscy oświadczyli, że było to pozytywne doświadczenie.
Ocena pracodawców
Jak wypada ocena PIP wśród pracodawców? Z danych przedstawionych przez instytucję wynika, że prawie tak samo dobrze, jak w grupie badanych pracowników. Ponad 70 proc. respondentów pozytywnie i zdecydowanie pozytywnie ocenia działalność PIP. Najlepiej działalność kontrolna instytucji oceniana jest w województwach świętokrzyskim, podlaskim i lubuskim (ponad 80 procent pozytywnych ocen).
Pracodawców zapytano również o to, jaką rolę powinna pełnić Państwowa Inspekcja Pracy. Ponad 60 proc. ankietowanych opowiedziało się za prowadzeniem szkoleń dla pracowników, a także doradztwem w zakresie tworzenia bezpiecznych miejsc pracy i organizacją kampanii informacyjno-edukacyjnych. Instytucja zwraca uwagę, że ponad połowa pracodawców uważa, że PIP powinna karać pracodawców za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i BHP.