PIP nie taki straszny? Instytucja chwali się badaniami

PIP nie taki straszny? Instytucja chwali się badaniami

Państwowa Inspekcja Pracy
Państwowa Inspekcja PracyŹródło:Materiały prasowe
Prawie 80 proc. pracowników, którzy mieli kontakt z Państwową Inspekcją Pracy (PIP) ocenia to doświadczenie pozytywnie - informuje PIP, powołując się na wyniki przeprowadzonego pod koniec zeszłego roku badania.

PIP informuje o przeprowadzonym w październiku i listopadzie ubiegłego roku badaniu „Ocena działań i rola Państwowej Inspekcji Pracy”, w którym wzięli udział pracodawcy i pracownicy – ponad 90 proc. to zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, 22 proc. posiadało wyższe wykształcenie, 36 proc. – średnie, ponad 30 proc. – zawodowe, a blisko 12 proc. – podstawowe i gimnazjalne. W badaniu znalazły się pytania dotyczące m.in. zadań i roli PIP.

Instytucja podaje, że niemal 80 proc. pracowników, którzy mieli kontakt z Państwową Inspekcją Pracy ocenia to doświadczenie zdecydowanie i raczej pozytywnie. Ponad połowa ankietowanych pracowników ustosunkowała się pozytywnie do PIP oceniając, iż między innymi:

  • skutecznie zapewnia nadzór i kontrolę nad warunkami pracy;
  • dobrze informuje o swoich zadaniach i kompetencjach;
  • wspiera zarówno pracowników, jak i pracodawców;
  • zatrudnia kompetentnych specjalistów;
  • zapewnia pracownikom rzetelne informacje na temat ich praw i obowiązków;
  • skutecznie pomaga pracownikom w egzekwowaniu praw pracowniczych;
  • pomaga pracodawcom w tworzeniu bezpiecznych i zgodnych z prawem warunków pracy;
  • wzbudza szacunek i zaufanie;
  • przyczynia się do ograniczenia wypadków przy pracy;
  • zaspokaja potrzeby pracowników w zakresie uzyskania bezpłatnych porad prawnych.

Ok. 70 proc. respondentów kontaktujących się z Państwową Inspekcją Pracy oczekiwało bezpłatnej porady lub składało skargę na pracodawcę. Instytucja podaje, że niemal wszyscy oświadczyli, że było to pozytywne doświadczenie.

Ocena pracodawców

Jak wypada ocena PIP wśród pracodawców? Z danych przedstawionych przez instytucję wynika, że prawie tak samo dobrze, jak w grupie badanych pracowników. Ponad 70 proc. respondentów pozytywnie i zdecydowanie pozytywnie ocenia działalność PIP. Najlepiej działalność kontrolna instytucji oceniana jest w województwach świętokrzyskim, podlaskim i lubuskim (ponad 80 procent pozytywnych ocen).

Pracodawców zapytano również o to, jaką rolę powinna pełnić Państwowa Inspekcja Pracy. Ponad 60 proc. ankietowanych opowiedziało się za prowadzeniem szkoleń dla pracowników, a także doradztwem w zakresie tworzenia bezpiecznych miejsc pracy i organizacją kampanii informacyjno-edukacyjnych. Instytucja zwraca uwagę, że ponad połowa pracodawców uważa, że PIP powinna karać pracodawców za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i BHP.




Raport Wojna na Ukrainie
Otwórz raport


Czytaj też:
Firmy chcą zatrudniać specjalistów z Ukrainy

Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy