Są zarzuty o dyskryminowanie Rosjan. Apple wyjaśnia, dlaczego usunął ze sklepu dwie popularne aplikacje
Apple usunął ze swojego sklepu dwie ważne dla Rosjan aplikacje: najpopularniejszy serwis społecznościowy – VKontakte oraz poczty Mail.ru.
Rosjanie mówią o dyskryminacji użytkowników z tego kraju
Takie działanie technologicznego giganta natychmiast skrytykował rosyjski regulator internetu Roskomnadzor i zażądał wyjaśnień. Regulator napisał, że „takie dyskryminujące ograniczenia naruszają prawa rosyjskich użytkowników internetu do swobodnego otrzymywania informacji oraz komunikowania się i są niedopuszczalne”. Obie usunięte aplikacje muszą być zainstalowane w telefonach sprzedawanych na terenie Rosji, co wynika z rozporządzenia Ministerstwa Rozwoju Cyfrowego.
Co na to Apple? Firma przekonuje, że usunięcie VKontakte i Mail.ru wynikło z konieczności dostosowania się do sankcji, nałożonych niedawno przez Wielką Brytanię na rosyjskie podmioty, z których niektóre są powiązane z VK.
„Aplikacje te są dystrybuowane przez programistów, których większość jest własnością lub większość jest kontrolowana przez jedną lub więcej stron obłożonych sankcjami przez rząd Wielkiej Brytanii” – powiedział rzecznik Apple.
Tylko z VKontakte korzysta ponad 75 mln osób miesięcznie – to w Rosji najpopularniejsza sieć społecznościowa, która Facebooka pozostawia daleko w tyle. Włądze medium społecznościowego uspokoiły użytkowników, którzy mają w urządzeniu mobilnym aplikację, że nie utracą do niej dostępu. Rosjanie, którzy chcą korzystać z sieci społecznościowej VKontakte, mogą to robić za pośrednictwem strony mobilnej platformy i aplikacji komputerowych.