PKP Intercity: bilet na pociąg kupisz łatwiej
Umowę podpisano 22 września w siedzibie PKP Intercity, w obecności prezesa PKP S.A., Krzysztofa Mamińskiego, Andrzeja Bittela, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, członka zarządu PKP Intercity Tomasza Gontarza i prezesa zarządu PKP Informatyka, Tadeusza Turzyńskiego (to właśnie PKP Informatyka, jako centrum usług wspólnych IT dla spółek kolejowych skupionych w holdingu Grupy PKP, będzie odpowiadać za realizację przedsięwzięcia).
Porozumienie obejmuje de facto trzy osobne umowy na usługi informatyczne. Pierwsza z nich dotyczy internetowego systemu sprzedaży biletów.
e-IC 2.0
System e-IC 2.0 będzie charakteryzował się nowym interfejsem graficznym, ale jego podstawową zaletą ma być zmodernizowana ścieżka zakupowa. Podróżni uzyskają dostęp do takich funkcji jak wyszukiwanie połączenia „tam i z powrotem”, tworzenie profili zakupowych z możliwością ustawienia ulubionych miejsc podróży lub najczęściej wybieranych tras. Pojawi się też funkcja dodania biletu do kalendarza oraz graficzna rezerwacja miejsc we wszystkich składach (obecnie ta funkcja jest ograniczona do elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych).
System będzie też posiadał moduł rekomendacji, który będzie podpowiadał użytkownikowi najlepszą dla niego ofertę dla określonych warunków taryfowych. Z kolei po podaniu wieku system zasugeruje ulgi i zniżki najbardziej prawdopodobne dla danego przedziału wiekowego. Jak wskazuje operator, to ważne w kontekście zakupu biletów międzynarodowych na przejazdy z dziećmi, ze względu na złożone zasady zniżek dla dzieci i młodzieży.
Aktualny system sprzedaży był tworzony w latach 70. i z racji swojego wieku ma pewne mankamenty, na które skarżą się podróżni. Zależy nam na jak najlepszej obsłudze podróżnych, dlatego zdecydowaliśmy się na tę największą inwestycję IT w 20-letniej historii PKP Intercity. Cel jest prosty – proces zakupu biletów dla pasażera ma być jak najbardziej intuicyjny i jak najmniej problematyczny – mówi Tomasz Gontarz.
W e-IC 2.0 zachowana zostanie możliwość zakupu biletu bez zakładania konta, zakupu biletów okresowych, rezerwacji do nich i na przejazdy realizowane z wykorzystaniem Kart Intercity. Podróżni nadal będą mogli korzystać z funkcji „Koszyk”, oraz prezentacji frekwencji.
Wdrożenie nowego systemu będzie podzielone na kilka etapów. Zakończenie pierwszej części projektu jest planowane na wrzesień 2023 r. Osiągnięcie pełnej funkcjonalności jest przewidywane na 2024 rok.
Nowy Centralny System Sprzedaży
Druga umowa między PKP Intercity a PKP Informatyka dotyczy licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży, jednego z najważniejszych systemów w PKP Intercity. Nowoczesna architektura informatyczna platformy ma zwiększyć jej elastyczność i umożliwić szybsze wprowadzanie zmian oraz ułatwić integrację z systemami sprzedaży innych przewoźników europejskich. Wprowadzony w systemie silnik ofertowy ma zapewnić najkorzystniejszy dla podróżnych dobór ofert i cen, z zastosowaniem zaawansowanego modelu sprzedaży i dynamicznymi cenami. Przewoźnik obiecuje też lepszy dostęp do informacji na temat podróży.
Uruchomienie Systemu jest przewidziane na drugą połowę 2024 roku. Wtedy rozpocznie się sprzedaż biletów z wykorzystaniem nowego systemu, który przez pewien czas będzie działał równolegle z obecnym. PKP Informatyka zajmie się utrzymaniem przez 60 miesięcy od startu produkcyjnego. Po tym okresie PKP Intercity będzie mogło przejąć opiekę nad utrzymaniem systemu lub przedłużyć umowę. Licencja została zakupiona bezterminowo.
Trzeci kontrakt dotyczy natomiast usługi rezerwacyjnej, którą PKP Informatyka będzie świadczyć na rzecz przewoźnika. W jej ramach PKP Intercity będzie mieć zapewnioną wydajną i wysokodostępną infrastrukturę i oprogramowanie, pozwalające na obsługę wszystkich operacji związanych z rezerwacją miejsc.
Wartość zawartych umów wynosi odpowiednio 8,5, 71,1 oraz 62,1 mln zł, co łącznie daje sumę 141,7 mln zł. W wypadku umowy na e-IC 2.0 jest to wartość bez uwzględnienia prawa opcji – jeżeli PKP Intercity zdecyduje się na rozszerzenie zamówienia, kwota kontraktu zostanie powiększona o 1,2 mln zł.
Zakup biletu na pociąg przez internet cieszy się rosnącą popularnością podróżnych. Podczas gdy w 2019 r. przez kanały zdalne, przede wszystkim internet lub aplikację mobilną, bilety PKP Intercity kupiło nieco ponad 54 proc. ogółu pasażerów, obecnie odsetek ten wynosi już 70 proc.