Chiński hyperloop po pierwszych testach. Azjaci wyprzedzają Elona Muska

Dodano:
Prezentacja chińskiego próżniowego pociągu maglev od CASIC Źródło: Materiały prasowe / Zhejiang Geely Holding Group
Chińscy naukowcy pracują nad swoim odpowiednikiem kolei hyperloop. Badacze poinformowali o sukcesie pierwszych testów pociągu poruszającego się w próżni. Na razie prędkość jest niewielka, ale ma wrosnąć kilkadziesiąt razy.

Naukowcy z agencji China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) poinformowali o pozytywnym wyniku pierwszego testu chińskiego ultraszybkiego pociągu w technologii hyperloop. Ma to być ważny kamień milowy w opracowywaniu superszybkiej kolei dla kraju.

Hyperloop w Chinach – naukowcy podsumowują pierwsze teksty

Eksperymenty CASIC odbyły się w kompleksie testowym położonym w mieście Datong, znajdującym się w prowincji Shanxi na zachód od Pekinu.

Podczas przeprowadzonego parę dni temu testu pociąg wielokrotnie przejechał trasę nieco powyżej 200 metrów. Maszyna osiągała przy tym prędkość maksymalną na poziomie 50 km/h. To nadal daleko od zapowiadanej szybkości rzędu 1000 km/h, jaką ma wspierać infrastruktura.

Naukowcy nie skupiali się na prędkości, a na poprawnym działaniu wszystkich elementów zaawansowanego systemu. Składa się on bowiem z tuneli próżniowych, elektromagnesów i sieci energetycznej wysokiego napięcia dla systemu maglev, systemów bezpieczeństwa kontrolowanych przez sztuczną inteligencję (AI), bezprzewodowych systemów komunikacyjnych oraz dużej liczby czujników.

Hyperloop z USA zrealizowany w Chinach?

Koncepcja hyperloop została spopularyzowana przez jeszcze w 2012 roku, gdy ekscentryczny miliarder założył The Boring Company w celu opracowania systemu transportu polegającego na magnetycznej lewitacji (maglev) w tunelach próżniowych. Od tego czasu wprowadzanie idei w życie ciągle się opóźnia.

Do wyścigu dołączył potem Richard Branson, bogacz i szef konglomeratu Virgin. Hyperloop One – jego wersja technologii – także przeprowadziła pierwsze testy. W 2020 roku pociągowi Virgin udało się osiągnąć prędkość 172 km.h.

Obecne superszybkie pociągi jeżdżą jednak z prędkością dochodzącą do 350 km/h. Choć technologia hyperloop może być przyszłością transportu, to obecnie nadal trzeba rozwiązać szeregu problemów inżynieryjnych (m.in. z utrzymaniem próżni na długich dystansach) oraz zredukować koszt budowy tego typu linii.

Źródło: SCMP
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...