Chiński hyperloop po pierwszych testach. Azjaci wyprzedzają Elona Muska

Chiński hyperloop po pierwszych testach. Azjaci wyprzedzają Elona Muska

Prezentacja chińskiego próżniowego pociągu maglev od CASIC
Prezentacja chińskiego próżniowego pociągu maglev od CASIC Źródło:Materiały prasowe / Zhejiang Geely Holding Group
Chińscy naukowcy pracują nad swoim odpowiednikiem kolei hyperloop. Badacze poinformowali o sukcesie pierwszych testów pociągu poruszającego się w próżni. Na razie prędkość jest niewielka, ale ma wrosnąć kilkadziesiąt razy.

Naukowcy z agencji China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) poinformowali o pozytywnym wyniku pierwszego testu chińskiego ultraszybkiego pociągu w technologii hyperloop. Ma to być ważny kamień milowy w opracowywaniu superszybkiej kolei dla kraju.

Hyperloop w Chinach – naukowcy podsumowują pierwsze teksty

Eksperymenty CASIC odbyły się w kompleksie testowym położonym w mieście Datong, znajdującym się w prowincji Shanxi na zachód od Pekinu.

Podczas przeprowadzonego parę dni temu testu pociąg wielokrotnie przejechał trasę nieco powyżej 200 metrów. Maszyna osiągała przy tym prędkość maksymalną na poziomie 50 km/h. To nadal daleko od zapowiadanej szybkości rzędu 1000 km/h, jaką ma wspierać infrastruktura.

Naukowcy nie skupiali się na prędkości, a na poprawnym działaniu wszystkich elementów zaawansowanego systemu. Składa się on bowiem z tuneli próżniowych, elektromagnesów i sieci energetycznej wysokiego napięcia dla systemu maglev, systemów bezpieczeństwa kontrolowanych przez sztuczną inteligencję (AI), bezprzewodowych systemów komunikacyjnych oraz dużej liczby czujników.

Hyperloop z USA zrealizowany w Chinach?

Koncepcja hyperloop została spopularyzowana przez jeszcze w 2012 roku, gdy ekscentryczny miliarder założył The Boring Company w celu opracowania systemu transportu polegającego na magnetycznej lewitacji (maglev) w tunelach próżniowych. Od tego czasu wprowadzanie idei w życie ciągle się opóźnia.

Do wyścigu dołączył potem Richard Branson, bogacz i szef konglomeratu Virgin. Hyperloop One – jego wersja technologii – także przeprowadziła pierwsze testy. W 2020 roku pociągowi Virgin udało się osiągnąć prędkość 172 km.h.

Obecne superszybkie pociągi jeżdżą jednak z prędkością dochodzącą do 350 km/h. Choć technologia hyperloop może być przyszłością transportu, to obecnie nadal trzeba rozwiązać szeregu problemów inżynieryjnych (m.in. z utrzymaniem próżni na długich dystansach) oraz zredukować koszt budowy tego typu linii.

Czytaj też:
Z Gdańska do Krakowa w 35 minut. Czy Polska może mieć swojego Hyperloopa?
Czytaj też:
Czy megaprojekty szybkich kolei padną przez pandemię COVID-19?