Znikają kasy biletowe z polskich dworców, więc PKP ma inny pomysł

Dodano:
Pociąg, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / emasali stock
W 2015 r. w Polsce było 255 kas biletowych na dworcach PKP. Do 2022 roku ubyło ich 23. Na najmniejszych stacjach od lat nie ma kas, więc bilet trzeba kupić przez internet lub u konduktora, pod warunkiem że nie jest to pociąg objęty obowiązkową rezerwacją miejsc. PKP Intercity chce jednak rozwijać sieć sprzedaży biletów.

Bilety na pociągi najlepiej kupować przez internet, bo zarządzający na kolei sukcesywnie zamykają kolejne kasy na dworcach. Jeszcze kilka lat temu na dworcu Warszawa Centralna można było kupić bilety w kasie głównej (jednocześnie otwartych potrafiło być nawet 8 stanowisk) oraz w kasach „podziemnych”. Te drugie są już jednak od dawna na głucho zamknięte – podobnie jak znajdujące się w ich sąsiedztwie przestrzenie przeznaczone na sklepy. Nierzadko w kasie głównej trzeba czkać kilkanaście minut, by zbliżyć się do okienka.

40-tysięczny Sieradz bez kasy na dworcu

Nie wszędzie pasażerowie mogą jednak kupić bilet w kasie. W 40-tysięcznym Sieradzu, z którego dojechać można bezpośrednio do Łodzi, Ostrowa Wielkopolskiego, Wrocławia, Warszawy czy nawet do Lublina od początku roku nie można już żadnej sprawy załatwić w kasie, bo ta została całkowicie zamknięta. Podobno powodem jej likwidacji nie były oszczędności, lecz brak ofert w przetargu na obsługę kasy.

Wyjście na pociąg bez kupionego przez internet biletu jest ryzykowne. Kiedyś obowiązywała zasada, że jeśli na dworcu nie działa kasa, pasażer może wsiąść do pociągu i kupić bilet u konduktora bez dodatkowej opłaty. To się zmieniło w czasie pandemii, bo na niektóre typy pociągów konieczna jest miejscówka i konduktor może odmówić sprzedaży biletu (nawet na miejsce stojące) i wyprosić z pociągu.

PKP. Ile kas zniknęło z polskich dworców?

Pewnej informacji o tym, ile kas zlikwidowano w ostatnich latach dostarcza odpowiedź wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela na interpelację poselską z 2022 roku. Grupa posłów zadała pytanie o znikające dworce po tym, jak mieszkańcy kolejnego miasta (chodziło o Puławy) zaczęli się skarżyć na brak możliwości zakupienia biletów na dworcu.

Z interpelacji wynika, że w 2015 r. w całej Polsce było ich 255, w tym 210 kas własnych i 45 agencyjnych (prowadzonych na rzecz spółki przez inne podmioty). W 2021 r. było ich już 235, w tym 215 kas własnych i 20 agencyjnych. W ciągu sześciu lat przewoźnik otworzył pięć nowych kas własnych, ale zmniejszył jednocześnie o 20 liczbę okienek prowadzonych przez inne podmioty. W ubiegłym roku spółka posiadała 232 kasy.

– Decydującym argumentem do otwarcia kasy jest potencjał sprzedażowy danej lokalizacji, wynikający z liczby podróżnych, którzy są zainteresowani tradycyjnym zakupem biletu – wyjaśniła w odpowiedzi na pytania łódzkiej „Gazety Wyborczej” Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity. – Trzeba jednak podkreślić, że coraz więcej podróżnych chętniej korzysta z zakupu biletów w samoobsługowych kanałach sprzedaży.

Bilety w kiosku albo a stacji paliw? PKP Intercity będzie nad tym pracowało

Czy sprzedaż stacjonarna biletów będzie odchodziła do lamusa? Okazuje się, że niekoniecznie. Spółka PKP Intercity chce sprzedawać bilety u „partnerów zewnętrznych”, czyli w kioskach, salonikach prasowych, sieciach sklepów spożywczych, sieciach stacji paliw. O planach rozwijania sprzedaży agencyjnej firma poinformowała w dzisiejszym komunikacie.

- Poprzez rozwój nowego modelu sprzedaży agencyjnej otwieramy się na współpracę z następnymi partnerami, szukając w ten sposób kolejnych sposobów dotarcia do klientów. Dla potencjalnych partnerów to szansa na sprzedaż biletów przewoźnika, którego popularność stale rośnie, na jasnych i atrakcyjnych zasadach. Nasza dotychczasowa współpraca z partnerami w ramach ujednoliconych warunków handlowych i rozwój zdalnych kanałów sprzedaży pokazuje, że podróżni bardzo chętnie korzystają z nowych możliwości zakupu biletów PKP Intercity – powiedział cytowany w komunikacie Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

Źródło: WPROST.pl
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...