UOKiK wziął się za zatory płatnicze. Ukarał 16 spółek
W związku z zatorami płatniczymi UOKiK wydał w tym roku 30 decyzji administracyjnych i nałożył kary finansowe na 16 przedsiębiorców. Ponadto, korzystając ze znowelizowanych przepisów wystosował 62 wystąpienia miękkie do przedsiębiorców.
Spółki ukarane za zatory płatnicze
Prezes UOKiK nałożył kary finansowe na 16 spółek:
- CELSA Huta Ostrowiec – ponad 3 mln zł
- Wojas – prawie 1,7 mln zł
- Cognor – 1,4 mln zł
- Hurtownia Motoryzacyjna Gordon – 1,3 mln zł
- Rossmann – 1,2 mln zł
- Wkręt-Met – 1,1 mln zł
- Aldi – 830 tys. zł
- Agri Plus – 476 tys. zł
- Grudnik – ponad 400 tys. zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 360 tys. zł
- Elit Polska – 250 tys. zł
- The Lorenz Bahlsen Snack-World – 240 tys. zł
- Biazet – 227 tys. zł
- Caterpillar Poland – 183 tys. zł
- DSV Road – 164 tys. zł.
-
FCA Poland – 7,4 mln zł
„W przypadku 14 przedsiębiorców prezes UOKiK również stwierdził, że zalegali z płatnościami swoim kontrahentom, lecz równocześnie wystąpiły przesłanki obligujące do odstąpienia od wymierzenia im sankcji pieniężnej. Ustalono bowiem, że w badanym okresie przedsiębiorcy sami byli narażeni na zatory płatnicze. Takie sytuacje wystąpiły w przypadku spółek: DHL Parcel Polska, BP Europa SE Oddział w Polsce, Rawlplug, REAL, Pepco Poland, Cemex Polska, Garmond Press, Superdrob, Raben Logistics Polska, Viterra Polska, Zakład Przemysłu Mięsnego Biernacki, Mars Polska, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, TIM” – podano w komunikacie.
Kara nie od razu
UOKiK wyjaśnił też, że nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, która weszła w życie w grudniu 2022 r., wprowadziła m.in. instytucję tzw. wystąpienia miękkiego. Jest to instrument stosowany skutecznie od wielu lat np. w obszarze ochrony konsumentów i konkurencji.
Pozwala zasygnalizować możliwe nieprawidłowości i wpływać na działania spółek bez konieczności wszczynania formalnych postępowań. Służy do pokazania przedsiębiorcom, że ich praktyki mogą naruszać prawo, z jednoczesnym sugerowaniem im rozwiązania – w tym przypadku poprawą dyscypliny płatniczej względem dostawców.