Amerykanie rezygnują z gazet

Dodano:
Fot. sxc.hu Źródło: FreeImages.com
Weryfikujące dane o kolportażu prasy Audit Bureau of Circulations (ABC) poinformowało, że w drugim i trzecim kwartale bieżącego roku sprzedaż gazet w USA spadła o 10 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Oznacza to, że tempo zmniejszania się sprzedaży jest coraz szybsze. W 2008 roku w II i III kwartale spadek wynosił tylko około 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2007.
Nakłady i sprzedaż prasy w USA zmniejszają się od początku lat 90., ale kilka ostatnich lat przyniosło wyraźne przyspieszenie tego procesu. Przyczyną jest dotyczące zwłaszcza młodych Amerykanów rezygnowanie z gazet na rzecz internetu, a ostatnio także recesja, skłaniająca wiele firm do oszczędzania na reklamach.


Wall Street Journal wygrywa na kryzysie

Ze znanych tytułów, nieznacznie wzrosła tylko sprzedaż konserwatywnego dziennika "Wall Street Journal", który sprzedawał się o 0,6 procent lepiej niż przed rokiem. Jest to jedna z nielicznych gazet, które sprzedają także swoje wydania internetowe, co liczy się w ogólnym bilansie. "WSJ", który wychodzi w ponad 2 milionach egzemplarzy, odebrał niedawno dziennikowi "USA Today" pierwszą lokatę na liście najlepiej sprzedających się gazet.

USA Today i New York Times na minusie

Sprzedaż "USA Today" spadła aż o 17,1 procent - z 2,3 mln do 1,9 mln egzemplarzy. Dziennik ten jest masowo rozprowadzany na lotniskach i w hotelach w USA, a wskutek recesji ruch turystyczno-biznesowy się zmniejszył. Z kolei najbardziej prestiżowa gazeta, "New York Times", zanotowała spadek sprzedaży o 7,3 procent, a więc mniejszy od ogólnokrajowej średniej. Nowojorski dziennik ma największy nakład w niedzielę - 1,4 mln egzemplarzy. Z innych czołowych gazet kryzys najbardziej dotknął "San Francisco Chronicle", której sprzedaż zmniejszyła się w II i III kwartale o 25,8 proc.

PAP, arb

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...