Sierpień'80 pisze do Pawlaka: uratuj fiata panda dla Polski
"Rząd ma obowiązek ratować produkcję"
Związkowcy podkreślają, że w obliczu światowego kryzysu wszystkie rządy zabiegają o interesy własnych gospodarek, rozwoju przemysłu i ochrony miejsc pracy. Tak samo aktywny - zaznaczają - powinien być polski rząd. Przypominają również, że panda - produkowana obecnie wyłącznie w Polsce - to m.in. laureat pierwszego miejsca w statystyce bezawaryjności ADAC i zdobywca 22 krajowych i międzynarodowych nagród, w tym prestiżowego tytułu "Car of The Year 2004". Związkowcy przypominają też, że mimo kryzysu, Fiat w Polsce zwiększa swoją produkcję.
Panda emigruje do Włoch?
Możliwość przeniesienia produkcji pandy do fabryki w Pomigliano pod Neapolem, o czym media spekulowały od listopada, miał - według prasy - zapowiedzieć 22 grudnia dyrektor generalny turyńskiego koncernu Sergio Marchionne po spotkaniu z włoskim rządem i włoskimi związkowcami. Przedstawił plany koncernu mówiące, że do 2012 r. Fiat zamierza zwiększyć produkcję z 650 tys. do ok. 900 tys. aut rocznie, a w ciągu najbliższych 2 lat planuje zainwestować 8 mld euro w fabryki koncernu. Jednocześnie mowa jest o tym, że panda będzie produkowana we Włoszech, jeśli koszty produkcji w zakładzie koło Neapolu zostaną obniżone. Obecna wersja pandy jest produkowana od sześciu lat w Tychach. Samochód wciąż cieszy się dużą popularnością w Europie.
PAP, arb