Sierpień'80 pisze do Pawlaka: uratuj fiata panda dla Polski

Sierpień'80 pisze do Pawlaka: uratuj fiata panda dla Polski

Dodano:   /  Zmieniono: 
Związkowcy z Sierpnia 80 zaapelowali do wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka o zorganizowanie spotkania w sprawie utrzymania w Polsce produkcji fiata pandy. Nieoficjalne informacje mówią o planach przeniesienia produkcji tego modelu z tyskiej fabryki Fiata do Włoch.
"Sierpień 80 wyraża głęboką nadzieję, że rozumie Pan powagę sytuacji, a także że zdaje Pan sobie sprawę z tego, iż w tej sprawie ważny jest każdy dzień" - napisali związkowcy w liście do Pawlaka. Ich zdaniem, sprawa produkcji pandy może być rozstrzygnięta z korzyścią dla Polski, jednak wymaga to podjęcia wspólnych działań. Dlatego proszą ministra "o potraktowanie niniejszego wezwania jako priorytetowego, póki jeszcze nie jest za późno". Pod listem podpisali się m.in. związkowcy z Komisji Międzyzakładowej Sierpnia 80 w Fiat Auto Poland (FAP) i szef związku Bogusław Ziętek. Związkowcy uważają, że w przypadku zakończenia produkcji pandy, utratą pracy będzie zagrożonych około 2 tysięcy pracowników FAP, a także nawet trzy razy razy tyle pracowników zatrudnionych u kooperantów.

"Rząd ma obowiązek ratować produkcję"

Związkowcy podkreślają, że w obliczu światowego kryzysu wszystkie rządy zabiegają o interesy własnych gospodarek, rozwoju przemysłu i ochrony miejsc pracy. Tak samo aktywny - zaznaczają - powinien być polski rząd. Przypominają również, że panda - produkowana obecnie wyłącznie w Polsce - to m.in. laureat pierwszego miejsca w statystyce bezawaryjności ADAC i zdobywca 22 krajowych i międzynarodowych nagród, w tym prestiżowego tytułu "Car of The Year 2004". Związkowcy przypominają też, że mimo kryzysu, Fiat w Polsce zwiększa swoją produkcję.

Panda emigruje do Włoch?

Możliwość przeniesienia produkcji pandy do fabryki w Pomigliano pod Neapolem, o czym media spekulowały od listopada, miał - według prasy - zapowiedzieć 22 grudnia dyrektor generalny turyńskiego koncernu Sergio Marchionne po spotkaniu z włoskim rządem i włoskimi związkowcami. Przedstawił plany koncernu mówiące, że do 2012 r. Fiat zamierza zwiększyć produkcję z 650 tys. do ok. 900 tys. aut rocznie, a w ciągu najbliższych 2 lat planuje zainwestować 8 mld euro w fabryki koncernu. Jednocześnie mowa jest o tym, że panda będzie produkowana we Włoszech, jeśli koszty produkcji w zakładzie koło Neapolu zostaną obniżone. Obecna wersja pandy jest produkowana od sześciu lat w Tychach. Samochód wciąż cieszy się dużą popularnością w Europie.

PAP, arb