Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na II kwartał 2025 r. Dwujezdniowa droga ekspresowa ma powstać do I połowy 2029 r., a prace budowlane ruszą w IV kwartale 2026 r.
Najkorzystniejsze oferty: Mirbud i Budimex
W przetargu uczestniczyło łącznie 19 firm budowlanych. Najlepsze oferty złożyli: firma Mirbud, która wybuduje ponad 12-kilometrowy odcinek Przygodzice – Ostrzeszów Północ za kwotę 549,4 mln zł oraz Budimex, odpowiedzialny za blisko 18-kilometrowy odcinek Ostrzeszów Północ – Kępno Północ, wyceniony na 588,2 mln zł.
Dokumentacja i decyzje administracyjne w 10 miesięcy
Jak informuje Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA, w ciągu 10 miesięcy od podpisania umów powstaną projekty budowlane, a następnie zostaną złożone wnioski o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).
Nowoczesna infrastruktura nie tylko dla kierowców
Inwestycja przewiduje powstanie nie tylko nowoczesnej trasy szybkiego ruchu, ale także infrastruktury towarzyszącej. W planie są nowe drogi lokalne, ścieżki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne. Przewidziano także budowę licznych przejść dla zwierzęt: dużych, średnich i małych, w tym płazów.
Czytaj też:
Kierowcy z utęsknieniem wyczekują tej drogi. Mamy dobre wieści
Szczegóły przebiegu trasy ekspresowej S11
Odcinek Przygodzice – Ostrzeszów Północ połączy obecną S11 (obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego) z drogą wojewódzką nr 444 w rejonie Ostrzeszowa. Trasa ominie Antonin od wschodu, przetnie linię kolejową Ostrów – Kępno oraz drogę krajową nr 11. W ramach tego etapu powstaną węzły Przygodzice i Antonin oraz miejsca obsługi podróżnych Bledzianów i Kozły. Przewidziano budowę 10 obiektów inżynierskich.
Z kolei odcinek Ostrzeszów Północ – Kępno Północ zapewni połączenie z drogami wojewódzkimi nr 444 i 449 oraz istniejącą DK11. Trasa ominie Ostrzeszów od zachodu i włączy się z istniejącą ekspresówką S11 w rejonie Kępna. Zaplanowano trzy węzły: Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe i Kępno Północ oraz 16 obiektów inżynierskich.
S11 – strategiczna inwestycja, nie tylko dla Wielkopolski
Nowe odcinki drogi ekspresowej S11 to ważna inwestycja poprawiająca bezpieczeństwo i płynność ruchu w regionie Wielkopolski. Infrastruktura odciąży lokalne drogi, skróci czas podróży i poprawi jakość życia mieszkańców.
Warto jednak zaznaczyć, że cała S11 to absolutnie kluczowy projekt drogowy dla kilku regionów. Droga po ukończeniu połączy północne i południowe regiony Polski, przebiegając przez cztery województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie. Planowana trasa rozpoczyna się w Kołobrzegu nad Bałtykiem, a kończy w Piekarach Śląskich na Górnym Śląsku, z łączną długością około 550 km.
Przebieg trasy S11:
- Województwo zachodniopomorskie: Trasa rozpoczyna się w Kołobrzegu, biegnie przez Koszalin i kieruje się na południe w stronę Piły.
- Województwo wielkopolskie: S11 przechodzi przez Piłę, Oborniki, Poznań, Jarocin, Ostrów Wielkopolski i Kępno.
- Województwo opolskie: Trasa omija Olesno, kontynuując bieg na południe.
- Województwo śląskie: S11 prowadzi przez Lubliniec i Tarnowskie Góry, kończąc się w Piekarach Śląskich, gdzie łączy się z autostradą A1.
Stan realizacji i planowane zakończenie:
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km drogi ekspresowej S11, w tym odcinki od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnicę Szczecinka oraz fragmenty w okolicach Poznania. Dodatkowo ukończono obwodnice Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.
W realizacji znajdują się kolejne odcinki, takie jak:
- Bobolice – Szczecinek: 24-kilometrowy fragment z planowanym zakończeniem w lipcu 2026 r.
- Kępno – Siemianice: 12,5 km odcinek, którego zakończenie przewidziano na marzec 2028 r.
Dla pozostałych części trasy prowadzone są prace przygotowawcze lub planistyczne. Zgodnie z informacjami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, pełne ukończenie drogi ekspresowej S11 planowane jest na 2030 r.
Realizacja S11 znacząco poprawi komunikację między północą a południem Polski, skracając czas podróży i odciążając lokalne drogi.