PKP PR traci 20 tysięcy pasażerów dziennie
Moraczewski powiedział, że harmonogram spłaty części zadłużenia, jaki Przewozy Regionalne przedstawiły PKP PLK, wciąż jest aktualny. Zakłada on, że przewoźnik wpłaci na konto PKP PLK 28 mln zł w dwóch transzach. Pieniądze miałyby wpłynąć na konto zarządcy infrastruktury w przyszłym tygodniu. - Wtedy ustanie przyczyna wstrzymania naszych połączeń, ponieważ będziemy zalegać z opłatami za mniej niż 2 miesiące - wyjaśnił prezes.
Spółka spodziewa się także w najbliższym czasie przelewu z Ministerstwa Infrastruktury za świadczenie przewozów przygranicznych. Jest to kwota kilkunastu milionów złotych. Zadłużenie przewoźnika powinny zmniejszyć też dotacje od marszałków województw. Spółka nie ma podpisanych umów o dofinansowanie jeszcze z trzema województwami: dolnośląskim, śląskim i kujawsko-pomorskim. Zdaniem Moraczewskiego, brakujące umowy powinny być podpisane do końca czerwca.
Moraczewski poinformował też, że w piątek zbierze się Rada Nadzorcza spółki; ma ona przyjąć program naprawczy, zakładający zbilansowanie finansów firmy w tym roku. W porządku dziennym obrad jest także punkt dotyczący przeprowadzenia zmian w zarządzie Przewozów Regionalnych. - O tym, czy zarząd się zmieni czy nie i kto zostanie odwołany, dowiemy się dopiero jutro - powiedział.
Przewozy Regionalne zostały wydzielone z Grupy PKP i przekazane samorządom 16 województw w grudniu 2008 r. Spółka wprowadziła do oferty międzywojewódzkie połączenia InterRegio wiosną 2009 r. Dziennie przewoźnik uruchamia ok. 3 tys. pociągów regionalnych i ok. 100 pociągów InterRegio (w tym 46 obecnie zawieszonych).PAP, arb