Chińczycy budują niezwykłą kolej. Sprawdź ile kosztuje kilometr linii
Przy założeniu uruchomienia dużej produkcji urządzeń obsługujących kolej na terenie Chin, koszt ten może zostać obniżony do 50 mln juanów. Maksymalna prędkość kolei wynosi 50 km/godz. Rozpoczęto już prace przygotowawcze przy budowie kolei podwieszanej w Wenzhou. Jeżeli próby wypadną pomyślnie, Pekin również zamierza dołączyć do tego projektu. Projekt przedstawiła deputowana, Feng Xingyun, na sesji parlamentu chińskiego. Uważa ona, że wprowadzenie nowej kolei i usprawnienie transportu publicznego pozwoli na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego i poprawę jakości życia mieszkańców miast.
15 tysięcy osób na godzinę
Profesor Chińskiej Akademii Inżynierii, deputowany Wang Mengshu, stwierdził, że nowa kolej jest świetnym pomysłem i powinna stać się częścią składową systemu transportu torowego, zwłaszcza w komunikacji na wielkich osiedlach, lotniskach, w obiektach turystycznych i wszędzie tam, gdzie potrzebna jest duża przepustowość na krótkich odległościach. W każdym wagoniku mieści się 75 osób, a więc w ciągu godziny czteroskładowy pociąg może przewieźć średnio 15 tys. osób na godzinę, a dopuszczalne maksymalne natężenie ruchu przewidywane jest nawet na 30 tys.
- Oprócz niewątpliwej zalety w postaci ceny, również tempo budowy jest stosunkowo szybkie. Na konstrukcję odcinka kilkudziesięciu kilometrów potrzeba zaledwie od 3 do 5 miesięcy. Nie są wymagane żadne duże roboty ziemne. Wystarczy postawić słupy, połączyć je szynami i zamontować potrzebne urządzenia. Na taki sam odcinek metra lub kolei naziemnej potrzeba od 3 do 5 lat. Kolej podwieszona oszczędza czas, energię i pieniądze - dodał prof. Wang.
Niemiecka technologia
Według doniesień, prace przy opracowywaniu nowej technologii trwają już od 3,5 roku. Rozpoczęcie doświadczalnej budowy w Wenzhou planowane jest w tym roku. Pierwsza kolej podwieszana została zbudowana w Dreźnie w 1901 (Schwebebahn Dresden). Jest to kombinacja górskiej kolejki linowej z szynową. Pierwszą prawdziwie miejską konstrukcją był 14 km odcinek kolei podwieszonej w Wuppertal (Niemcy), powstały również w 1901. Obecnie na terenie lotniska Dusseldorfie działa nowoczesna linia kolejki podwieszanej.
ja, PAP