Przy założeniu uruchomienia dużej produkcji urządzeń obsługujących kolej na terenie Chin, koszt ten może zostać obniżony do 50 mln juanów. Maksymalna prędkość kolei wynosi 50 km/godz. Rozpoczęto już prace przygotowawcze przy budowie kolei podwieszanej w Wenzhou. Jeżeli próby wypadną pomyślnie, Pekin również zamierza dołączyć do tego projektu. Projekt przedstawiła deputowana, Feng Xingyun, na sesji parlamentu chińskiego. Uważa ona, że wprowadzenie nowej kolei i usprawnienie transportu publicznego pozwoli na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego i poprawę jakości życia mieszkańców miast.
15 tysięcy osób na godzinę
Profesor Chińskiej Akademii Inżynierii, deputowany Wang Mengshu, stwierdził, że nowa kolej jest świetnym pomysłem i powinna stać się częścią składową systemu transportu torowego, zwłaszcza w komunikacji na wielkich osiedlach, lotniskach, w obiektach turystycznych i wszędzie tam, gdzie potrzebna jest duża przepustowość na krótkich odległościach. W każdym wagoniku mieści się 75 osób, a więc w ciągu godziny czteroskładowy pociąg może przewieźć średnio 15 tys. osób na godzinę, a dopuszczalne maksymalne natężenie ruchu przewidywane jest nawet na 30 tys.
- Oprócz niewątpliwej zalety w postaci ceny, również tempo budowy jest stosunkowo szybkie. Na konstrukcję odcinka kilkudziesięciu kilometrów potrzeba zaledwie od 3 do 5 miesięcy. Nie są wymagane żadne duże roboty ziemne. Wystarczy postawić słupy, połączyć je szynami i zamontować potrzebne urządzenia. Na taki sam odcinek metra lub kolei naziemnej potrzeba od 3 do 5 lat. Kolej podwieszona oszczędza czas, energię i pieniądze - dodał prof. Wang.
Niemiecka technologia
Według doniesień, prace przy opracowywaniu nowej technologii trwają już od 3,5 roku. Rozpoczęcie doświadczalnej budowy w Wenzhou planowane jest w tym roku. Pierwsza kolej podwieszana została zbudowana w Dreźnie w 1901 (Schwebebahn Dresden). Jest to kombinacja górskiej kolejki linowej z szynową. Pierwszą prawdziwie miejską konstrukcją był 14 km odcinek kolei podwieszonej w Wuppertal (Niemcy), powstały również w 1901. Obecnie na terenie lotniska Dusseldorfie działa nowoczesna linia kolejki podwieszanej.
ja, PAP