Wszyscy czekają na tę drogę ekspresową. Mamy świetne wiadomości

Inwestycja uzyskała już wszystkie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wkrótce wykonawcy rozpoczną pierwsze prace, a całość przedsięwzięcia obejmie aż 49 km nowej trasy z imponującym tunelem pod Odrą.
ZOS. Kluczowy projekt dla regionu
Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6 o łącznej długości 49 km. Oznacza to, że niebawem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozstrzygnie przetargi na wykonawców inwestycji. Choć podpisanie umów przewidziane jest na czwarty kwartał 2025 r., prace budowlane ruszą tuż po ich zawarciu.
S6 odciąży ruch na innych drogach
Budowa nowej ekspresówki na odcinku S6 znacząco odciąży ruch na trasach A6, S3 i obecnej S6, które obecnie omijają Szczecin od południa i wschodu. Zwłaszcza latem tworzą się tam liczne korki. Dzięki domknięciu drogowego pierścienia wokół Szczecina komunikacja w aglomeracji szczecińskiej zyska zupełnie nową jakość.
Zachodnia Obwodnica Szczecina. Trzy etapy budowy
Realizacja inwestycji została podzielona na trzy główne odcinki:
- Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)
- Dołuje – Police (11,9 km)
- Police – Goleniów (23,4 km)
Szczególne emocje wzbudza ostatni fragment trasy, gdzie powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce – aż 5-kilometrowy tunel pod Odrą.
Tunel pod Odrą. Najdłuższy w Polsce
Tunel na Zachodniej Obwodnicy Szczecina zostanie wykonany metodą TBM (Tunnel Boring Machine). Będzie to dwururowy obiekt o zewnętrznej średnicy niemal 15 m i grubości obudowy wynoszącej 60 cm. Na długości tunelu przewidziano 19 przejść ewakuacyjnych pomiędzy rurami. Najgłębszy punkt konstrukcji znajdzie się 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia osiągnie głębokość do 45 m. Dojazdy do tunelu będą miały długość około 600 m.
Skrócenie tras i korzyści dla Polic
Nowa obwodnica szczególnie odciąży Policę. Obecnie przejazd z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) wymaga pokonania 58 km. Po zakończeniu inwestycji dystans ten skróci się do 23 km, a czas podróży zmniejszy się kilkukrotnie. Dodatkowo z centrum Szczecina wyprowadzony zostanie ruch ciężarówek, w tym pojazdów zmierzających do zakładów chemicznych w Policach.
Kiedy zakończy się budowa ZOS?
Zgodnie z harmonogramem GDDKiA, zakończenie budowy odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police planowane jest na 2028 rok. Najbardziej skomplikowany fragment z tunelem pod Odrą ma zostać oddany do użytku w 2032 r.
Zachodnia Obwodnica Szczecina na S6 to projekt, który nie tylko zmieni krajobraz transportowy regionu, ale również zapewni bezpieczeństwo, komfort oraz oszczędność czasu dla tysięcy kierowców.