– Odradzam samodzielne zarządzanie fanpagem, a tym bardziej konkursem. Tym powinni zajmować się specjaliści. Oni szybciej poradzą sobie z kryzysem – podkreśla Piotr Czarniej z Exim Tours. Aby ochronić się przed oszustami można skorzystać z coraz odporniejszych na włamania aplikacji, które dają administratorowi spore możliwości w śledzeniu nadużyć. – Fałszywe głosy można poznać m.in. po tym, że są oddawane w krótkich odstępach czasu z numerów IP pochodzących od jednego dostawcy – tłumaczy Alan Wierzchoń, programista z firmy Code-Fahters.
Firmy podejmują walkę z oszustami m.in. poprzez zatrudnianie specjalnych detektywów do weryfikacji kont. W większości wypadków jednak organizatorzy konkursów o manipulacjach dowiadują się od prawdziwych użytkowników. Powstają nawet pierwsze grupy na Facebooku zajmujące się wyłapywaniem oszustw. Grupa „Nieuczciwi gracze na FB" sporządza właśnie listę użytkowników specjalizujących się w wyłudzeniach i listę konkursów, w których ci oszuści brali udział. Do tej pory grupa wyśledziła kilkanaście przypadków w których doszło do wyłudzenia nagrody.Udział w konkursach przez internet rządzi się takimi samymi prawami, jak w przypadku tradycyjnych konkursów. Za wszelkie manipulacje przy wynikach konkursów może grozić nawet kara kilku lat pozbawienia wolności.
„Dziennik Gazeta Prawna", mpr