Hybrydy na buspasach? Sprawdzamy, które auta mają takie prawo
Widok samochodów elektrycznych na polskich buspasach staje się coraz bardziej powszechny. Wynika to z faktu, że rosnąca liczba aut elektrycznych korzysta z przywilejów przyznanych przez przepisy, które mają na celu zachęcenie do przesiadki na pojazdy bezemisyjne. Czy jednak ten przywilej dotyczy również aut hybrydowych? Przyjrzyjmy się szczegółom.
Czy samochody hybrydowe mogą korzystać z buspasów?
Nie, samochody hybrydowe nie mają prawa poruszać się po buspasach. Przepisy jasno precyzują, że jedynie samochody w pełni bezemisyjne, czyli elektryczne i wodorowe, mogą korzystać z tej możliwości. Nawet hybrydy typu plug-in, które mają możliwość ładowania zewnętrznego, nie spełniają tego wymogu, ponieważ są wyposażone w silnik spalinowy.
Oznacza to również, że samochody elektryczne z tzw. range extenderem, czyli niewielkim silnikiem spalinowym, który zwiększa zasięg pojazdu, również nie są uprawnione do korzystania z buspasów. W przypadku naruszenia tych przepisów kierowcy pojazdów hybrydowych, którzy zdecydują się na jazdę po buspasie, mogą zostać ukarani mandatem w wysokości 100 zł oraz jednym punktem karnym.
Zasady jazdy aut elektrycznych po buspasach
Zgodnie z artykułem 148a Prawa o Ruchu Drogowym, samochody elektryczne mogą poruszać się po buspasach, jednak przywilej ten jest ograniczony czasowo. Elektryki mogą korzystać z buspasów jedynie do końca 2025 roku, a przy tym dotyczy to wyłącznie buspasów wyznaczonych przez zarządców dróg.
Dodatkowo, aby pojazd mógł legalnie poruszać się po buspasie, musi spełniać określone kryteria:
- Maksymalna masa całkowita – samochód nie może ważyć więcej niż 3,5 tony.
- Bezemisyjność – pojazd musi być w pełni elektryczny, co oznacza brak jakiegokolwiek silnika spalinowego.
Dodatkowe przywileje dla aut elektrycznych
Korzystanie z buspasów to tylko jeden z przywilejów przysługujących właścicielom aut elektrycznych. Inne przywileje obejmują:
- Zwolnienie z opłat za parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania.
- Dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych, co sprawia, że koszt ich zakupu jest niższy.
- Preferencyjne warunki kredytowania i leasingu dla aut elektrycznych.
Przewiduje się, że liczba samochodów elektrycznych w Polsce będzie rosła, co zwiększy potrzebę rozbudowy infrastruktury ładowania. W dużych miastach dostępność stacji ładowania jest stosunkowo dobra, jednak poza nimi wciąż pozostaje sporo do zrobienia.