Wstrzymanie sprzedaży reklam w Rosji obejmuje też zewnętrznych dostawców powierzchni reklamowych w internecie, którzy korzystali z usług Google. To np. reklamy na stronach internetowych sprzedane poprzez system Google.
Wcześnie własne usługi reklamowe w Rosji wstrzymały takie platformy internetowe jak Twitter czy Snapchat. Wcześniej Google wstrzymało możliwość zarabiania kanałów na YouTube związanych z rosyjskim rządem.
Wojna Google z Roskomnadzorem
Rosja odpowiedziała Google’owi żądaniami wstrzymania emitowania reklam z informacjami o stratach rosyjskich w Ukrainie, które według Kremla był fejk newsami. Roskomnadzor, czyli rosyjski organ nadzoru internetu wezwał Google do zaprzestania publikowania materiałów, które jego zdaniem są nieprawdziwe i zagroził grzywną i możliwością zablokowania Google w Rosji.
Roskomnadzor już wcześniej karał Google grzywnami. W 2021 roku amerykański gigant zapłacił w Rosji 32 mln rubli z tytułu wymierzonych kar (ok. 4,5 mln dolarów wg kursu z 2021 roku). Według analityków Google wypracował w 2021 roku 790 mln dolarów przychodu w Rosji.
Blokada usług reklamowych Google w Rosji, to kolejny krok branży technologicznej w związku z inwazją Rosji na Ukrainę. Wcześniej swoją działalność w Rosji zawiesiły m.in.: Oracle, SAP, AMD, Intel, Boeing, Airbus, Apple, Accenture.
Google na razie nie wycofał się całkowicie z Rosji, a jedynie zablokował niektóre usługi komercyjne. Podstawowe usługi jak wyszukiwarka, Gmail czy Mapy Google nadal działają.
Raport Wojna na Ukrainie
Otwórz raport
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.