Kosmetyki najpopularniejszym prezentem wśród internautów

Kosmetyki najpopularniejszym prezentem wśród internautów

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Przeciętny polski użytkownik internetu spodziewa się znaleźć pod choinką kosmetyki czy perfumy i ma dużą szansę, że właśnie to znajdzie - wynika z badania zakupowych przedświątecznych zwyczajów, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte. Deloitte przeprowadził badanie świątecznych preferencji w całej Europie.
Ponad połowa respondentów oczekuje, że dostanie kosmetyki i  perfumy, ponad dwie trzecie ankietowanych deklaruje, że właśnie te  produkty kupi w prezencie. Rodzice kupią też zabawki edukacyjne, które niemal w całej Europie są najpopularniejszym prezentem dla dzieci. Ankietowani zakupy najczęściej zrobią w hipermarkecie bądź w internecie - wynika z zaprezentowanych we wtorek rezultatów badania. Z badania wynika też, że mimo przewagi pesymistycznych nastrojów i  poczucia spadku od zeszłego roku siły nabywczej, przeciętne polskie gospodarstwo domowe zamierza wydać w 2010 r. na świąteczne prezenty 1800 zł - w porównaniu do 1500 zł, deklarowanych przed rokiem. W  całej Europie średnie deklarowane wydatki na święta Bożego Narodzenia spadną jednak o 1,6 proc.

Większość oszczędza na prezenty

Jak wskazał Adam Chróścielewski z działu audytu Deloitte pozytywne są deklaracje o pochodzeniu pieniędzy na prezenty. Trzy czwarte uczestników badania zamierza zapłacić gotówką, prawie 70 proc. deklaruje, że aktywnie oszczędza pieniądze na ten cel. Nieco ponad jedna trzecia chce zaciągnąć pożyczkę u członków rodziny. Prawie trzy czwarte respondentów zamierza skoncentrować się na  prezentach, określanych jako praktyczne, ponad połowa chce kupić produkty markowe.

Wykorzystają porównywarki cen

Trzy czwarte respondentów zadeklarowało, że będzie szukać pomysłów na prezenty w internecie, taki sam odsetek będzie odwiedzać tradycyjne sklepy (można było wskazać kilka metod poszukiwania prezentów - red.). Dwie trzecie uczestników badania zamierza korzystać z internetowych porównywarek cen. Chróścielewski podkreślił, że stosunkowo niewielki odsetek respondentów - poniżej 40 proc. - chce zwracać większą uwagę na  reklamy. Według Magdaleny Jończak z Deloitte, w porównaniu do poprzednich badań widać duży wzrost znaczenia internetu w poszukiwaniu i zakupach prezentów. Jak podkreśliła, około trzech czwartych uczestników badania za główne powody wykorzystania internetu wskazało niższe niż gdzie indziej ceny i wygodną dostawę do domu.

Najbardziej pożądanymi w Polsce prezentami są - po kosmetykach i  perfumach - gotówka i książki. W Europie preferowane są książki i gotówka. Wysoką pozycję mają też kupony podarunkowe, nieobecne w preferencjach polskich respondentów. Internetowe badanie przeprowadzono we wrześniu 2010 r. Udział w  nim wzięło 20 tys. 665 pełnoletnich użytkowników internetu z całej Europy, w tym 951 z Polski.

zew, PAP