Większość oszczędza na prezenty
Jak wskazał Adam Chróścielewski z działu audytu Deloitte pozytywne są deklaracje o pochodzeniu pieniędzy na prezenty. Trzy czwarte uczestników badania zamierza zapłacić gotówką, prawie 70 proc. deklaruje, że aktywnie oszczędza pieniądze na ten cel. Nieco ponad jedna trzecia chce zaciągnąć pożyczkę u członków rodziny. Prawie trzy czwarte respondentów zamierza skoncentrować się na prezentach, określanych jako praktyczne, ponad połowa chce kupić produkty markowe.
Wykorzystają porównywarki cen
Trzy czwarte respondentów zadeklarowało, że będzie szukać pomysłów na prezenty w internecie, taki sam odsetek będzie odwiedzać tradycyjne sklepy (można było wskazać kilka metod poszukiwania prezentów - red.). Dwie trzecie uczestników badania zamierza korzystać z internetowych porównywarek cen. Chróścielewski podkreślił, że stosunkowo niewielki odsetek respondentów - poniżej 40 proc. - chce zwracać większą uwagę na reklamy. Według Magdaleny Jończak z Deloitte, w porównaniu do poprzednich badań widać duży wzrost znaczenia internetu w poszukiwaniu i zakupach prezentów. Jak podkreśliła, około trzech czwartych uczestników badania za główne powody wykorzystania internetu wskazało niższe niż gdzie indziej ceny i wygodną dostawę do domu.
Najbardziej pożądanymi w Polsce prezentami są - po kosmetykach i perfumach - gotówka i książki. W Europie preferowane są książki i gotówka. Wysoką pozycję mają też kupony podarunkowe, nieobecne w preferencjach polskich respondentów. Internetowe badanie przeprowadzono we wrześniu 2010 r. Udział w nim wzięło 20 tys. 665 pełnoletnich użytkowników internetu z całej Europy, w tym 951 z Polski.
zew, PAP