Uczniowie posłuchają naukowców przez kabel

Uczniowie posłuchają naukowców przez kabel

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Transmisje z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie, lekcje w obserwatoriach geofizycznych i dziesiątki pikników naukowych czekają na uczniów 250 polskich szkół, które wezmą udział w projekcie Eduscience.
Głównym celem Eduscience jest zainteresowanie uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przedmiotami ścisłymi i  zachęcenie ich do studiowania na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla  gospodarki opartej na wiedzy. Projekt jest realizowany przez Instytut Geofizyki PAN, spółkę Edukacja Pro Futuro oraz firmy American Systems i Accelerated Learning. Eduscience rozpoczął się w marcu tego roku. Do późnej jesieni ma  trwać jego pilotażowa część.

Na razie naukowcy wspólnie z dydaktykami przygotowują programy zajęć, opracowują materiały do wykorzystania w szkołach czy przygotowują platformę internetową na potrzeby projektu. Powstać ma kilkaset propozycji lekcji z zakresu geografii, matematyki, fizyki, chemii czy  przyrody.

Nabór 250 szkół, które chcą uczestniczyć w projekcie ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2012 r. Losowo zostaną wybrane placówki z wszystkich województw, ale – jak podkreślali organizatorzy - warunkiem koniecznym będzie dostęp szkoły do szybkiego łącza internetowego. W ramach projektu będą się odbywać m.in. spotkania z naukowcami, nie  tylko na żywo, ale również za pośrednictwem internetowych transmisji. Poza tym przewidziana jest organizacja nawet kilkudziesięciu pikników i  festiwali naukowych w mniejszych miastach. Szkoły biorące udział w  projekcie mają otrzymać rzutniki i tablice multimedialne, a także dostęp do internetowej platformy edukacyjnej.

- Nigdy dotąd uczniowie nie mieli tak "żywego" kontaktu ze światem nauki. Transmisje on-line z obserwatoriów PAN, statków badawczych, laboratoriów, a także z Polskiej Stacji Polarnej na  Spitsbergenie to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć naukowca przy pracy. To szansa na zarażenie polskiej młodzieży przyrodniczą pasją - stwierdziła kierownik projektu, dr Agata Goździk z Instytutu Geofizyki PAN.

Brytyjski psycholog Colin Rose z firmy Accelerated Learning podkreślał zaś, że twórcom Eduscience zależy na tym, by obudzić w  uczniach ciekawość świata, by nauczyli się przeprowadzać eksperymenty i  pracować w grupie. Projekt ma im również pomóc zrozumieć, jakie techniki i metody najlepiej pomagają im w nauce, a jakie są nieskuteczne. - Przeciętny nauczyciel zadaje w szkole 40 pytań dziennie, a uczeń w  ciągu miesiąca - tylko jedno. Mamy nadzieję, że po zakończeniu projektu będzie to sytuacja odwrotna – powiedział Rose.

Eduscience ma trwać do listopada 2014 r. Chociaż do tego czasu zajęcia będą prowadzone w wybranych szkołach, to po zakończeniu projektu jego wyniki mają być dostępne dla wszystkich placówek w Polsce. Projekt "Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – Eduscience" realizowany jest w  ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Budżet projektu to niemal 24 mln zł.

zew, PAP