Chcesz, by twój mem stał się hitem? Naukowcy pracują nad specjalnym algorytmem

Chcesz, by twój mem stał się hitem? Naukowcy pracują nad specjalnym algorytmem

Algorytm nie pokazuje, które z cech materiału decydują o jego popularności. – Interpretacja rezultatów pozostaje w naszej gestii – mówi dr Trzciński. Wyjaśnia jednak, że użytkownicy dzięki eksperymentom prowadzonym z użyciem algorytmu, są w stanie zidentyfikować pewne wzorce popularności czy antypopularności.

Z badań już wyłaniają się pewne zależności. – Nasze algorytmy wskazują, że trudno jest sprzedać wycentrowaną twarz na jednolitym tle – mówi dr Trzciński. – Głównie dlatego, że wygląda jak twarz polityka czy scena z przemówienia partyjnego, a to ludzi na ogół męczy. Uwagę przyciąga za to np. jedzenie, filmy pokazujące przygotowywanie potraw. Lepiej sprawdzają się ciepłe kolory: czerwony, żółty, brązowy. Mniejszą popularnością cieszą się materiały z przewagą barw uważanych za chłodne, zielonego czy niebieskiego, i z dużą ilością tekstu.

Wszystko zaczęło się od współpracy z amerykańskim koncernem medialnym w ramach projektu realizowanego razem z firmą Tooploox, gdzie dr Trzciński prowadzi zespół badawczy. – Filmy, które koncern ten publikuje w sieciach społecznościowych, mają łącznie po 9 miliardów wyświetleń miesięcznie" – opowiada badacz z PW. "Firmie zależy, żeby wcześniej wiedzieć, czy przygotowane treści będą odpowiednio popularne – mówi.

Teraz, kiedy badania z PW trwają już w najlepsze, wzbudzają zainteresowanie kolejnych przedsiębiorców. – Pojawiają się zapytania z domów mediowych, agencji marketingowych, osób tworzących materiały prasowe na Facebooku, konkretnych marek, które chcą się skutecznie promować" – opowiada dr Trzciński. – Zaznaczam jednak, że nie chcemy wyeliminować czy ograniczyć roli człowieka. Nie mówimy, że wiemy lepiej niż ludzie tworzący filmy czy zdjęcia. Wiemy inaczej. Dajemy dostęp do wiedzy, której takie osoby do tej pory nie miały. Teraz mogą ją efektywnie wykorzystać – dodaje.

Dr Trzciński zaangażował w prace nad projektem studentów z Wydziału EiTI. Tak powstało kilka prac dyplomowych, artykuły naukowe i aplikacje internetowe, które pozwalają użytkownikom wrzucić swój filmik i sprawdzić, czy ma szansę zdobyć popularność w Internecie.

Naukowcy w ramach prac nad algorytmem nawiązali też współpracę z innymi zespołami z PW - badaczami z Wydziału Fizyki uczestniczącymi w projekcie RENOIR, a także z naukowcami z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych PW.

Źródło: Nauka w Polsce PAP