Film Barbie triumfuje w kinach od swojej premiery 21 lipca. Społeczeństwo wydaje się zaś ogarniać swoista Barbiemania, bo internet zalały zdjęcia w charakterystycznym cukierkowym stylu, a pod trend podpinają się najróżniejsze marki. Cały czas warto jednak uważa, czy podążając za kolejną modą nie wpadamy ab w precyzyjne zastawione sidła korporacji.
Selfie Barbie AI zbiera ogromną ilość danych internautów
Jedną z akcji związanych z filmem jest popularyzujący się trend Selfie Barbie. „Ja jako Barbie” i „ja jako Ken” to prosta zabawa. W jej ramach wrzucamy własny autoportret do specjalnie przygotowanego narzędzia, a potem możemy modyfikować obraz, przekształcając siebie w znaną zabawkę i ją personalizując.
Jak zwraca uwagę Grzegorz Zajączkowski – pracujący jako lider cyfryzacji w Ministerstwie Cyfryzacji – z pozoru niegroźna zabawa to tak właściwie szeroka operacja masowego zbierania danych o internautach. Do tego istnieją aż dwie popularne aplikacje do Selfie Barbie.
Pierwsza z nich to Selfie Generator barbieselfie.ai, operowane przez Warner Bros, firmę produkującą też nowy film o Barbie. Gdy akceptujemy politykę prywatności usługi, zgadzamy się jednak także na oddanie w ręce firmy:
- danych rejestracyjnych;
- historii płatności;
- interakcji z innymi usługami;
- historii lokalizacji GPS;
- danych z innych ankiet i konkursów;
- dostępu do kamery smartfona;
- dostępu do danych, jakie udostępniamy innym;
- danych o zaangażowaniu w mediach społecznościowych czy na forach;
- dokładnych danych technicznych smartfona.
BAIRBE.me – aplikacja Selfie Barbie niezgodna z RODO
Drugą z dość popularnych aplikacji jest ta w domenie bairbie.me. Nie spełnia ona wymagań Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), bo jako amerykańska firma nie musi się trzymać praw Unii Europejskiej.
W tym przypadku nie wiemy więc nawet, jakie nasze dane są przejmowane przez autorów strony i do czego będą wykorzystywane. Jedyny trop to nazwa firmy – Fvnway na oficjalnych stronach mówi, że jest spółką specjalizującą się w biotechnologii. Istnieją więc podejrzenia, że ogromna baza danych twarzy użytkowników może być użyta do rozwoju produktów i usług tego typu.
Zajączkowski sugeruje, że sprawą Bairbie.me powinien pilnie zająć się Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Własciciel marki Barbie odpowiada
Po publikacji naszego materiału i niedawnym ostrzeżeniu o witrynach Selfie Barbie ze strony polskich władz z redakcją skontaktowała się firma Mattel. Poniżej zamieszczamy pełne stanowisko spółki:
W związku z ostrzeżeniem wydanym przez Ministerstwo Cyfryzacji w dniu 31.07.2023 roku na temat stron bairbie.me oraz barbieselfie.ai firma Mattel, właściciel marki Barbie, oświadcza, że Mattel oraz marka Barbie nie są właścicielami stron bairbie.me oraz barbieselfie.ai.
Czytaj też:
„Barbie" podbija polskie kina. Znana sieć handlowa wprowadza do oferty lalkiCzytaj też:
QUIZ o Barbie! Ile wiesz o ikonie kultury?