„Dziennik Gazeta Prawna” pisze o nowelizacji ustaw o dowodach osobistych, ewidencji ludności oraz aktach stanu cywilnego. Z tych zmian wynikałaby automatyzacja procedur urzędowych. Rząd planuje wprowadzenie systemu na platformie Gov.pl, który pozwoliłby załatwić wiele spraw bez wizyty w urzędzie, z automatu.
Proste logowanie i usługi z automatu
Logowanie do przyszłego systemu byłoby podobne do tego, jak teraz. Trzeba byłoby użyć profilu zaufanego lub osobistego (który byłby wydawany wraz z dowodem osobistym). Teraz też można zgłosić zdalnie pewne urzędowe sprawy, ale ich weryfikacją „po drugiej stronie” zajmuje się urzędnik. Według nowego pomysłu, pewne sprawy weryfikowane byłyby automatycznie.
Jak zapewniają autorzy projektu nowelizacji niektóre sprawy urzędowe mogłyby być zautomatyzowane już w styczniu 2022 roku, a kolejne do końca III kwartału 2022 roku.
Sporo usług dostępnych od ręki
Usług byłoby wiele, w tym meldowanie i wymeldowywanie, wyjazd z kraju na pobyt stały i pobyt czasowy, poprawność zadeklarowanych danych w elektronicznym systemie ksiąg wieczystych, uzyskiwanie zaświadczeń o stanie cywilnym z Rejestru Stanu Cywilnego.
Jak czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej” „nowa platforma umożliwi też sprawdzenie, komu zostały ujawnione nasze dane osobowe z Rejestru Dowodów Osobistych oraz Rejestru PESEL”.
Cały proces automatyzacji ma przyspieszyć proces, sprawić, by był tańszy, zmniejszyć liczbę dokumentacji papierowej i wyeliminować konieczność pojawienia się w urzędzie osobiście.