Dostosowanie procesu sprzedaży do urządzeń mobilnych
Pandemia oraz upowszechnienie urządzeń mobilnych wywarły duży wpływ na nawyki zakupowe konsumentów. Według raportu Santander Consumer Banku z grudnia 2021 roku, aż 41 proc. internautów, którzy kupują w sieci, najczęściej używa w tym celu smartfona. Jednocześnie wszystkie raporty o handlu online pokazują, że liczba e-kupujących mobilnie będzie nadal rosła.
Rozwiązaniem, które zostało stworzone z myślą o użytkownikach mobilnych jest BLIK. Korzysta z niego już ponad 10 mln osób. Warto porównać to z liczbą aktywnych aplikacji bankowych w Polsce, w których jest dostępny. Na koniec czwartego kwartału 2021 roku było ich około 21,6 mln. Oznacza to, że ponad połowa osób, które używają bankowości elektronicznej w Polsce, płaci BLIKIEM. Użytkownicy doceniają jego wyjątkowy user experience, w tym wygodę oraz szybkość transakcji. Co ważne, to również najczęściej wybierana metoda płatności w e-commerce. Według badania Tpay, korzysta z niego 58 proc. kupujących w sieci.
Skrócenie ścieżki zakupu
W internecie liczy się prosty proces zakupu. Im mniejsza liczba kliknięć na drodze od wybrania produktu do złożenia zamówienia, tym lepiej. Jest to szczególnie ważne, z uwagi na łatwość przerwania zakupów online. Nawet kiedy klient wybierze towar, na każdym kolejnym etapie wciąż może zrezygnować. Często powodem porzucenia koszyka są trudności podczas płacenia. W trakcie składania zamówienia istnieje jednak możliwość skrócenia ścieżki płatności - co zwiększa szansę na pomyślną finalizację sprzedaży. Umożliwia ją płatność BLIKIEM bez kodu. Podczas pierwszych zakupów, po podaniu kodu BLIK i zatwierdzeniu transakcji, wystarczy dodać wybrany sklep do zapamiętanych. Zapłata podczas kolejnych zakupów będzie wymagała już tylko potwierdzenia transakcji PINem w aplikacji bankowej w telefonie. Sklep internetowy zapadnie w pamięć jako miejsce, które gwarantuje szybkie i łatwe zakupy - a to zachęci klientów do powrotu.
Udostępnienie popularnych i polecanych metod płatności
W procesie sprzedaży bardzo duże znaczenie ma znajomość marki, która udostępnia sposób płatności. Według badania przeprowadzonego w grudniu 2021 roku przez instytut badawczy Kantar, najwyższy wskaźnik indeksu siły marki w kategorii płatności otrzymał BLIK. W czwartym kwartale 2021 roku wyniósł on 44 punkty. To wzrost o 3 punkty procentowe rok do roku. Jest on pierwszym wyborem użytkowników przy wszystkich płatnościach. Ponadto zna go aż 97 proc. użytkowników mobilnych aplikacji bankowych w Polsce. Żadna inna marka płatnicza w grupie osób używających aplikacji bankowych nie ma aż takiej rozpoznawalności na rynku. Oznacza to, że użytkownicy bardzo chętnie polecają markę swoim znajomym. Dzięki niemu droga do kolejnych zakupów i rekomendacji e-sklepu innym osobom jest zdecydowanie prostsza.
Optymalizacja kosztów procesowania płatności
Ważnym składnikiem kosztów sprzedaży są zobowiązania wobec agenta rozliczeniowego za obsługę płatności. W interesie sprzedawcy leży dążenie do optymalizacji opłat, jakie musi ponieść. Dlatego warto zauważyć, że od momentu pojawienia się na rynku BLIKA, pozostaje on atrakcyjną cenowo metodą płatności dla agenta rozliczeniowego. A to oznacza, że jest on również efektywniejszy kosztowo dla e-sklepu. Ponadto, udostępniają go praktycznie wszyscy agenci rozliczeniowi działający w kanale e-commerce - również globalni, którzy obsługują sklepy w Polsce i na świecie. Zatem każdy sprzedawca może wybrać partnera, który zaproponuje mu najkorzystniejsze warunki. Warto także zauważyć, że BLIK jest dostępny we wszystkich bankach komercyjnych w Polsce, zatem każdy użytkownik bankowej aplikacji mobilnej może wygodnie, bezpiecznie i szybko płacić BLIKIEM w sklepie internetowym.
Na wyniki sprzedaży w e-commerce wpływ ma wiele czynników. Sprzedawca musi włożyć bardzo dużo wysiłku, aby generować zyski. Pomóc mogą mu w tym płatności, które optymalizują proces sprzedaży - usprawniają zakupy, poprawiają doświadczenia klienta i wizerunek e-sklepu oraz są efektywniejsze kosztowo dla sprzedawcy. BLIK jest odpowiedzią na oczekiwania współczesnego konsumenta, a to wpływa również na efektywność działań marketingowych. Powoduje, że klienci nie tylko częściej odwiedzają sklep internetowy, ale i finalizują transakcje.
Źródła:
- Ulubione metody płatności online,https://tpay.com/o-tpay/blog/ulubione-metody-platnosci-online, Tpay.
- Raport Polaków Portfel Własny. Polacy na e-zakupach 2021, https://www.blog.santanderconsumer.pl/blisko-ciebie/jak-polacy-kupuja-w-e-commerce-sprawdzamy-w-najnowszym-raporcie,1,146.html, Santander Consumer Bank