Dojrzali, doświadczeni, decydujący. Pokolenie X w centrum uwagi – startuje ogólnopolskie badanie GeeX
Artykuł sponsorowany

Dojrzali, doświadczeni, decydujący. Pokolenie X w centrum uwagi – startuje ogólnopolskie badanie GeeX

Dodano: 
GeeX
GeeX Źródło: Materiały prasowe / Enpulse
Od października 2025 do lutego 2026 Enpulse wraz ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie przeprowadzą badanie postaw i potrzeb pokolenia X (1965-1980) – grupy stanowiącej ponad 40% aktywnie pracujących. Będzie to pierwsze w Polsce badanie na taką skalę, porównywalne z projektem Work War Z, w którym udział wzięło ponad 12 tys. osób. Wyniki zostaną zaprezentowane wiosną 2026.

Czy Oni są ważni?

Przez trzy dekady pokolenie X w ciszy budowało firmy po transformacji, unowocześniało administrację i prowadziło młodsze roczniki na rynku pracy. Dziś, gdy Polska mierzy się z szybkim starzeniem się społeczeństwa, niedoborem talentów i zbliżającą się falą odejść doświadczonych specjalistów, najważniejsze pytanie brzmi: jak wykorzystać potencjał pracowników z pokolenia X i jakie warunki zapewnić, by chcieli „grać dalej”?

GeeX oddaje głos osobom 45+. Chcemy zrozumieć, co je motywuje, jakie mają ambicje rozwojowe i z jakimi barierami mierzą się dziś na rynku pracy. To pokolenie rzadko prosi o uwagę – po prostu dostarcza wyniki. Teraz my dostarczymy rzetelną wiedzę o nim – mówi Magda Pietkiewicz, współtwórczyni Enpulse.

Z + X = ?

Badanie GeeX zostało zaprojektowane w oparciu o metodologię spójną z Work War Z, największym w Europie projektem poświęconym pokoleniu Z na rynku pracy. Dzięki temu po raz pierwszy powstanie porównawcza analiza postaw i oczekiwań pokoleń X i Z dwóch sił, które współtworzą dzisiejsze zespoły. Rezultatem będą wnioski i praktyczne wskazówki dla biznesu, działów HR oraz dla instytucji publicznych działających w obszarze rynku pracy i edukacji dorosłych. Celem jest także ograniczanie ageizmu i budowa inkluzyjnych środowisk pracy, w których dojrzałość jest przewagą, a nie deficytem.

Pokolenie X to kręgosłup wielu organizacji i jeden z kluczowych czynników odporności gospodarki. Jeśli chcemy rozwiązywać realne problemy — od luki kompetencyjnej po rosnące potrzeby opiekuńcze wobec bliskich – musimy precyzyjnie wsłuchać się w ich głos i przełożyć go na działanie – podkreśla Tomasz Szklarski, pomysłodawca badania GeeX.

Biznes ramię w ramię z nauką

Partnerem strategicznym projektu jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. GeeX wpisuje się w misję uczelni tworzyć wiedzę, która wspiera decyzje biznesu i administracji publicznej. Finałem projektu będzie konferencja naukowa podsumowująca wyniki. Odbędzie się ona wiosną 2026 roku.

W ramach projektu GeeX działa Rada Naukowa, która łączy perspektywy nauki, administracji i biznesu. W jej skład wchodzą: dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak (SGH), Anita Noskowska-Piątkowska (Szefowa Służby Cywilnej), Paweł Jaroszek (Zarząd ZUS), Antonio Carvelli (Wiceprezes GI Group) oraz Paweł Dziekoński (Wiceprezes Fakro).

Czy zagadnienie jest istotne?

Według danych PSMM badanie Work War Z zebrało blisko 12 tys. odpowiedzi i zostało opisane w 3360 publikacjach o łącznym zasięgu ponad 240 mln odbiorców. Pokazuje to, jak duże jest zapotrzebowanie na rzetelne, porównywalne dane o pokoleniach i ich roli na rynku pracy. Dzięki spójnej metodologii oba badania pozwolą porównać postawy i potrzeby dwóch generacji. GeeX rozszerzy perspektywę, co pozwoli wyciągnąć nowe wnioski.

Zabierz głos

Więcej informacji o badaniu na stronie internetowej. Ankieta GeeX.